جلوگیری از اشتباهاتی که فریلنسرها مرتکب می‌شوند. قسمت اول: پیشنهاد قیمت پایین

تبدیل شدن از یک کارمند که مدت زمان محدودی در روز را برای یک مدیر کار می‌کند به یک فریلنسر که کلیه‌ی مراحل کار را شخصا انجام می‌دهد کمی دلهره آور است، اما همزمان می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

شما به محض اینکه اولین قدم برای شروع به کار در دنیای فریلنسینگ (آزادکاری) را بر می‌دارید، یک خود اشتغال هستید و یک کسب و کار را اداره می‌کنید. بزرگترین اشتباه ممکن در آزادکاری این است که تمرکز اصلی شما بر روی کار باشد و جنبه ی کسب درآمد آن را فراموش کنید.

بعد از شنیدن این جمله شاید به این نتیجه برسیدکه این کار خیلی هم هیجان انگیز نیست و این دلیلی نیست که تصمیم گرفتید شغل کارمندی خود را رها کنید و به آزادکاری روی بیاورید. نگران نباشید، هنوز همه‌ی مزایا و شیرینی‌های آزادکاری پا برجا هستند. اما اگر می خواهید درآمد لازم برای گذران زندگی را بدست آورید، موفق و سالم باشید و از آزادی‌های آزادکاری لذت ببرید، چند نکته وجود دارد که باید از آن‌‌ها آگاه باشید و آن‌ها را رعایت کنید.

در این سری مطالب به 3 اشتباه رایج که آزادکارها در زمان شروع به کار مرتکب می‌شوند را معرفی می‌کنیم و نکاتی برای جلوگیری از این اشتباهات را بیان می‌کنیم و در ادامه نقل قول‌هایی از فریلنسرهای با تجربه که کارها را به درستی انجام می دهند بیان می‌کنیم.

پیشنهاد قیمت

اشتباه اول: پیشنهاد قیمت پایین

شما چندین سال برای یک شرکت کار‌کرده‌اید یا پروژه‌های زیادی را با عنوان‌های مختلف به انجام رسانده‌اید، با این سابقه کار یک فرد ماهر و با تجربه هستید.

تصور کنید که ما در مورد یک برنامه نویس صحبت می کنیم و با فرض اینکه یک برنامه‌نویس40 ساعت در هفته با نرخ ساعتی حدود 15 هزار تومان کار ‌کند. زمانی که کار به صورت آزادکاری را شروع می‌کند، باید درآمد بیشتری داشته باشد تا بتواند هزینه های اضافی آزادکاری را پوشش دهد .

شما ممکن است برای کسب درآمد بیشتر تصمیم بگیرید حدود 50% به نرخ ساعتی قبلی خود اضافه کنید تا نرخ ساعتی شما برابر با 22 هزار تومان در ساعت شود.

22 تومان در ساعت! و شما با خودتون فکر میکنید، به نظر خوب میاد. اگر ساعت های اضافه کاری را محاسبه کنید -که احتمالا زمانی که به عنوان کارمند کار می‌‎کردید حق الزحمه ای در مقابل آن ها دریافت نمی‌کردید- مجموع ساعت هایی که در هفته کار می‌کنید به 50 ساعت می‌رسد و در سال 52.8 میلیون تومان درآمد خواهید داشت. علامت $ جلو چشمان شما ظاهر میشه و شروع به برنامه ریزی مسافرت های رویایی می کنید…

لطفا همین جا دست نگه دارید.

به این آسونی که فکر می‌کنید نیست.

بیایید یک قدم به عقب برگردیم و در مورد تعداد ساعت هایی که به طور واقع بینانه توقع داریم در سال اول که به عنوان فریلنسر کار می‌کنید از آن ها درآمد کسب کنید را محاسبه کنیم.

اگر شما در زمان کارمندی آن 50 ساعت در هفته را کار می‌کردید، زمانی که به عنوان یک فریلنسر تازه کار شروع به فعالیت می‌کنید می توانید توقع داشته باشید که تنها برای حدود 30 ساعت از آن‌ها مبلغی دریافت کنید.در ماه‌های اول که در جستجوی پروژه هستید، می‌تواند از این کمتر هم باشد. به‌علاوه شما نیاز دارید مدت زمانی را صرف کارهایی مثل : بازاریابی، ارتقای سطح حرفه ای و … کنید که در ازای آنها مبلغی دریافت نمی کنید.

همچنین باید زمان های مسافرت و بیماری را هم در نظر بگیرید. اگر بیمار شوید دیگر قادر به کسب درآمد نخواهید بود. پس 5 هفته را برای مسافرت و یک هفته را برای بیماری از یک سال فاکتور می‌گیریم.

بنابراین حالا شما 30 ساعت در هفته و 46 هفته در سال کار می کنید. با 22هزار تومان در هر ساعت، برابر می شود با 30.4 میلیون تومان! مبلغ بسیار کمتری از52.8 میلیون تومان که آرزویش را داشتید.

به علاوه دولت اخیرا توجه زیادی به مالیات بر درآمد نشان می‌دهد و همیشه باید نیم نگاهی به این مورد داشته باشید.

در سال اول، شما احتمالا نیاز دارید که کامپیوتر خود را ارتقا دهید و در یک سری کلاس یا سمینار شرکت کنید، و ممکن است هزینه اجاره یک محل کار را نیز بپردازید.

پس شما باید هزینه ها و مالیات را هم فاکتور بگیرید و بیمه و هزینه‌های باز نشستگی را فراموش نکنید.

حال اگر تمام این هزینه‌ها را محاسبه کنید و از درآمدی که توقع دارید بدست آورید کم کنید مبلغ خیلی کمتر از چیزی که محاسبه کرده بودید برای سایر مخارج زندگی باقی خواهد ماند.

پس باید با دقت بر روی نرخ ساعتی کار کنید.

یعنی شما باید فراموش کنیدکه قبل از شروع به کار به عنوان فریلنسر نرخ ساعتی شما چقدر بوده است. به جای آن، از این فرمول برای بدست آوردن نرخ ساعتی‌ کارتان استفاده کنید:

تصمیم بگیرید که چقدر در ماه باید درآمد داشته باشید و برای درآمد سالانه آن را در 12 ضرب کنید. به اینکه دقیقا چه چیزهایی نیاز دارید فکر کنید، اجاره، قبض ها، غذا، حمل و نقل ، مخارج زندگی و …

و درصد مالیاتی که با توجه به موقعیت خود باید پرداخت کنید را محاسبه کنید.

در زمان تخمین هزینه های زندگی دست و دلباز باشید. فقط آن را حدس نزنید، بلکه دقیقا مشخص کنید که بر روی چه چیزهایی باید هزینه صرف کنید: تجهیزات، نرم‌افزار، هزینه‌های عضویت، تلفن، شرکت در سمینار و …. به اضافه بیمه و هزینه های بازنشستگی .

کلیه ی این کار ها را در ابتدای هر سال باید انجام دهید. در سال اول ممکن متوجه شوید که درآمد کمتری نسبت به هر سال داشته اید که بسیار واقع بینانه است.

رقم بدست آمده را بر هفته هایی که در سال کار می کنید تقسیم کنید، فراموش نکنید که زمان تعطیلات و بیماری را در نظر بگیرید.

بالاخره، رقم بدست آمده را بر تعداد ساعت هایی که به صورت واقع بینانه میتوانید توقع داشته باشید از آن درآمد کسب کنید تقسیم کنید.

نرخ ساعتی شما محاسبه شد.

اینکه آیا امکان بدست آوردن این مبلغ برای شما به عنوان یک فریلنسر تازه کار وجود دارد یا خیر به میزان تجربه و توانایی‌های شما بستگی دارد.

 

الهام از مقاله Four Freelancing mistakes That Are Costing You Cash and How to Avoid Them

امتیاز دهید

ارسال شده در 25 آذر 1394

4 دیدگاه برای “جلوگیری از اشتباهاتی که فریلنسرها مرتکب می‌شوند. قسمت اول: پیشنهاد قیمت پایین”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *