آنچه که لازم است فریلنسرها در مورد بیمه بدانند

یکی از بزرگترین مشکلات کار کردن به صورت فریلنسینگ رها کردن امکانات بیمه‌ای است که کارمندان از آن برخوردارند.

زمانی که شما به صورت تمام وقت برای یک کمپانی کار می‌کنید، بیمه درمانی شما ارزان‌تر از زمانی که خودتان شخصا حق بیمه را پرداخت می‌کنید محاسبه می‌شود، به این دلیل که درصدی از این مبلغ را کارفرمای شما می‌پردازد.

مشکل دیگر این است که بسیاری از فریلنسرها فکر کردن به زمان بازنشستگی را به تعویق می‌اندازند. این اشتباه بزرگی است. کمی برنامه‌ریزی برای بازنشستگی در زمان حال می‌تواند تغییرات زیادی برای امنیت مالی در آینده ایجاد کند. به عنوان یک فریلنسر، ممکن است بازنشستگی آخرین چیزی باشد که شما به آن فکر می‌کنید . اما این به آن معنی نیست که شما باید آن را نادیده بگیرید. چه دهه‌ها تا بازنشستگی شما باقی مانده باشد و چه شما در شرف آن قرار داشته باشید، الان زمانی است که باید در مورد آن تصمیم بگیرید.

با وجود چنین مشکلاتی بهترین گزینه برای بیمه سلامت و بازنشستگی کارمندان مستقل و فریلنسرها چیست؟

 

بیمه

 

بیمه تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که هدف اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرفه و مشاغل آزاد) به صورت اختیاری) است. درآمد اصلی این سازمان از دریافت حق بیمه‌ها (با مشارکت بیمه شده و کارفرما) تامین می‌شود.

بیمه اختیاری:

بیمه اختیاری برای کسانی است که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند مثل کسانی که خود کسب و کاری را به صورت شخصی اداره می‌کنند، فریلنسرها و … . متقاضی این نوع بیمه، باید با مراجعه مستقیم به یکی از شعبه‌های سازمان تامین اجتماعی درخواست انعقاد بیمه اختیاری کند و همچنین موظف است شخصا، حق بیمه را در زمان تعیین‌شده پرداخت کند. حق بیمه تامین اجتماعی به صورت درصدی از حقوق تعیین میگردد و طبق شرایط خاصی افراد میتوانند بازنشسته شده و حقوق مادام العمر دریافت نمایند. حداقل سن برای رسیدن به سن بازنشستگی تامین اجتماعی 60 سال  برای آقایان و 55 سال برای خانم ها می باشد.

مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن، به شرح زیر است:

  • پرداخت بخشی از هزینه های پزشکی در برابر حوادث، بیماری‌ها و بارداری
  • مستمری بازنشستگی
  • مستمری از کارافتادگی
  • مستمری بازماندگان

 

بیمه عمر و بازنشستگی

شرکت های بیمه گر بازرگانی، چندین سال است که همگام با مدل بیمه های عمر  در جهان ، پایه ریزی شده اند و جهت سرمایه گذاری و بازنشستگی افراد در هر سنی قابل برنامه ریزی هستند. معمولا بهترین سن برای شروع بیمه عمر و بازنشستگی از بدو تولد افراد تا میانگین سن 50 سالگی می باشد. هر فردی ولو کودکان میتوانند بدون محدودیت سن بازنشستگی، صرفا بر اساس سنوات پرداخت حق بیمه ، پس از 15 سال بازنشسته شده  و افزایش سنوات بیش از 15سال، مستقیما بر حقوق و دریافتی افراد تاثیر گذار خواهد بود. در مقایسه با تامین اجتماعی ، فرد ملزم به پرداخت 30 سال حق بیمه نیست، حق بیمه اجباری تعیین نمیگردد و افراد با در نظر گرفتن توان مالی میتوانند بخشی از درآمدشان را در این بیمه نامه پس انداز نمایند. همچنین پس از سال اول، امکان دریافت وام از محل اندوخته افراد وجود دارد.

علاوه بر موارد ذکر شده شامل موارد زیر نیز می باشد  :

  • جبران هزینه های پزشکی بیماری های خاص
  • دارای در آمد از کارافتادگی
  • سرمایه فوت افراد تا 25 برابر حق بیمه سالیانه
  • سرمایه فوت ناشی از حادثه افراد تا 3 برابر فوت عادی
  •  پرداخت سرمایه از کارافتادگی و نقص عضو

در بیمه نامه های عمر و بازنشستگی، در زمان درخواست بازنشستگی توسط بیمه گزاران محترم، امکان تبدیل مبلغ اندوخته به حقوق ماهیانه مادام العمر نیز وجود دارد و در شرایط برابر با تامین اجتماعی معمولا دریافتی افراد چندین برابر تامین اجتماعی خواهد بود.

برای ثبت نام مشاوره رایگان به این لینک مراجعه کنید.

 

بیمه سلامت

بر اساس مصوبات هیئت وزیران، کلیه افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند میتوانند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت باشند. حق بیمه مربوط به بیمه سلامت توسط دولت پرداخت می گردد.

بیمه سلامت همان بیمه خدمات درمانی هست با این تفاوت که بیمه سلامت بازنشستگی ندارد و رایگان است. برای ثبت‌نام در بیمه سلامت به نیازی به مراجعه حضوری نیست و از طریق سایت بیمه سلامت انجام می‌شود. برای آشنایی با جزییات ثبت‌نام به این لینک مراجعه کنید.

 

سوالات متداول در مورد انواع بیمه:

 

آیا بیمه سلامت سابقه بیمه ای محسوب میشود؟

خیر. صرفا برای درمان می باشد. سابقه بیمه تامین اجتماعی برای ارگان های دولتی سابقه محسوب می شود

آيا بيمه سلامت بازنشستگي هم دارد ؟

متاسفانه خير. بيمه سلامت تنها شامل پوشش هاي درمان و پزشكي در حد بيمه هاي پايه مانند تامين اجتماعي و خدمات درماني و … ميباشد.

براي استفاده از مزاي مستمري بازنشستگي تهيه يك بيمه نامه عمر و سرمايه گزاري مناسب با توجه به شرايط شما در كنار بيمه سلامت جايگزين مناسبي ميباشد.

آیا قبل از سربازی می‌توان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفت؟

افرادی که پیش از رسیدن زمان مشمول سربازی شدن مشغول به کار باشند می‌توانند بیمه تامین اجتماعی شوند. بیمه می‌تواند از محل کار برای آنها رد شود یا شخصا اقدام به بیمه خود کنند و بیمه نامه عمر و سلامت دریافت کنند.

آیا افرادی که سربازی نرفته اند میتوانند بیمه عمر و بازنشستگی خریداری کنند؟

بله. برای خرید بیمه عمر الزامی به دارا بودن کارت پایان خدمت وجود ندارد.

 

سوالات بیشتر در مورد انواع بیمه را می‌توانید در  سایت بیدبرگ بپرسید.

امتیاز دهید

ارسال شده در 26 خرداد 1395

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *