ما به هنجارشکنی خانم ها در اجتماع کمک می کنیم!

یکی از چالش‌هایی که همواره خانم‌ها با آن روبه‌رو هستند برنامه‌ریزی و برقراری تعادل و هماهنگی میان کار و مسئولیت‌های حرفه‌ای آن‌ها با مسئولیت‌هایی که در خانه و خانواده دارند است. خانم‌های موفقی وجود دارند که به راحتی میان این مسئولیت‌ها تعادل برقرار کرده‌اند و آن‌ها را مدیریت می‌کنند. در مقابل هم خانم‌های متخصص زیادی وجود دارند که به دلیل محدودیت‌ها و قوانین خشک حاکم بر محیط کارشان یا تغییر سبک زندگیشان بعد از تاهل یا به دنیا آمدن فرزندان شغلشان را رها کرده اند.

برخلاف آمار بسیار بالای ورود آن‌ها به دانشگاه این چالش تنها یکی از دلایل کمرنگ بودن حضور خانم‌ها در محیط‌های کاری و اجتماع است. اما رویکردهای دیگری نیز وجود دارد.

 

کار کردن اولویت اول زندگی خانم‌ها نیست

یکی از عواملی که خانم‌ها گاهی تمایل کمتری به کار کردن دارند و شغل‌های ساده‌‍تر و نیازمند تخصص کمتر را انتخاب می‌کنند این است که کار کردن و کسب درآمد برای خانم‌ها جز اولویت‌های اولیه‌ی زندگی اجتماعی آن‌ها نیست و اعتقاد جامعه این است که همواره مسئولیت‌های مالی بر عهده آقایان است.

 

الگوهای خانم‌ شاغل و موفق  کمی در جامعه وجود دارد

دلیل دیگر عدم حضور فعال خانم‌ها که از همان دلیل قبل نشئت می‌گیرد عدم وجود الگوهای موفق در جوامع است. اگر خانواده‌ها را بررسی کنیم در خانواده‌هایی که مادران کارمند و موفق وجود دارند دختران کار و ورود به اجتماع را با اهمیت‌تر تلقی می‌کنند و آن را جز اولویت‌های زندگی شان در قرار می‌دهند و در جامعه فعال‌تر هستند.

 

تصور در خصوص اینکه کار کردن و بعضی از شغل‌ها مردانه است

این باور در اکثر جوامع وجود دارد که بعضی از مشاغل مردانه هستند. چیزی به عنوان شغل مردانه یا زنانه وجود ندارد، همه این‌ها به علایق ما و فاکتورهایی که برای ما رضایت شغلی محسوب می‌شود بستگی دارد. اگر یگ آقا می‌تواند یک آشپز یا یک طراح لباس خوب باشد حتما یک خانم هم می‌تواند مهندس نفت باشد و در پالایشگاه کار کند. منشا اصلی این دیدگاه نوع تربیت دختران و نگاه جامعه از کودکی است.

 

خانم ها برای مقابله با استرس و فشار کاری متفاوت از آقایان عمل می‌کنند

به دلیل وجود تفاوت‌های بیولوژیکی و …. شیوه مقابله خانم‌ها با استرس متفاوت از آقایان است. این احتمال وجود دارد که خانم‎‌ها در صورت قرار گرفتن در فشار کاری یا مسایل استرس‌زا گریه کنند یا غمگین باشند وخودشان را از بقیه مخفی کنند در حالی که یک آقا احتمالا در شرایط مشابه اخم می‌کند یا هنگام صحبت کردن با تلفن فریاد می‌کشد. نباید این رفتار خانم‌ها را دلیل ضعف آن‌ها و عدم توانایی آن‌ها در مقابله با استرس دانست.

هنجارشکنی یکباره و مقابله با تمام دیدگاه هایی که در جامعه و ذهن انسان ها نهادینه شده کار آسانی نیست و نیاز به گذر زمان و آموزش‌های اجتماعی دارد.  اما می‌توان با شناخت دلایل و … برای تغییر شرایط قدمی برداشت.

 

خبر خوب این است که برای برداشتن برخی از محدودیت ها نیازی به هنجار شکنی و گذر از موانع صعب العبور نیست. امروزه گسترش اینترنت و استارتاپ‌ها تغییرات زیادی را در زندگی انسان‌ها به وجود آورده است. یکی از این فرصت‌ها کار کردن و کسب درآمد از محیط آنلاین است. در ادامه به برخی از این قبیل فرصت ها اشاره خواهم کرد.

 

کارکردن خانم‌ها

فریلنسینگ:

فریلنسینگ یا آزادکاری (Freelancing)، کاری است که در آن فرد پروژه‌ای متناسب با تخصص و توانایی هایش را در یک مدت زمان مشخص برای یک کارفرما انجام می‌دهد. فریلنسینگ این فرصت را برای خانم‌ها متخصص فراهم می‌کند که برخی محدودیت‌های اجتماعی و محیط کار را از بین ببرند و آن را به یک شغل ایده‌آل برای خود تبدیل کنند.

 

نداشتن محدودیت زمانی  و مکانی

یکی از مسایلی که کارمندان و صاحبان مشاغل با آن روبه‌رو هستند این است که باید مدت زمانی از روز را خارج از خانه سپری کنند که این زمان شامل ساعت کاری به اضافه مدت زمان رفت و آمد است. اما زمانی که شما به صورت فریلنسینگ کار می‌کنید هیچ محدودیت زمانی یا مکانی ندارید. تنها محدودیتی که شما با آن رو به رو هستید این است که باید کار را در روز و ساعت مقرر تحویل دهید. شما می‌توانید برنامه کاریتان را با شرایط زندگی و علایقتان هماهنگ کنید و در هر بازه زمانی از روز که علاقه و فرصت دارید کار کنید.

 

فرقی ندارد که در کجای ایران و جهان باشید، اگر به اینترنت متصل باشید از فرصت برابری برای گرفتن پروژه برخوردار خواهید بود. پارسکدرز محدودیت های زمانی و مکانی را از بین می برد.

~

پروژه‌های مختلف با اندازه‌های مختلف

زمانی که به عنوان یک فریلنسر فعالیت می‌کنید خودتان تصمیم گیرنده هستید که در هر بازه زمانی چقدر کار کنید یا چه پروژه‌هایی را بپذیرید. ممکن در یک بازه که وقت آزاد بیشتری دارید یا نیاز به پول دارید، پروژه های بزرگتر یا طولانی تر را بردارید و در یک بازه زمانی بیشتر به خودتان استراحت بدهید. در هر حال تصمیم گیرنده نهایی شما هستید.

 

انجام چند کار به صورت همزمان

همانطور که می‌دانید یکی از مهارت‌های ذاتی خانم‌ها، توانایی انجام و مدیریت چند کار به صورت همزمان است. این مهارت یک مهارت ضروری برای فریلنسرهاست. زیرا آن‌ها نیاز دارند به صورت مداوم میان پروژه ها و کارفرماهای مختلف جابه جا شوند و مراقب باشند که برای پروژه های جدیدی که توانایی انجام آنها را دارند پیشنهاد قیمت ارسال کنند و همچنین دخل و خرجشان را مدیریت و کارشان را برنامه ریزی کنند.

درصد قابل توجهی از مجریان پارسکدرز را خانم‌ها تشکیل می‌دهند که اکثر آن‌ها در زمینه گرافیک، ترجمه و تایپ فعالیت می‌کنند.

 

راه اندازی استارتاپ:

در این میان هم خانم هایی وجود دارند که شخصا تصمیم گرفتند دست به کار شوند و کاری را که دوست دارند را برای خودشان و سایرین خلق کنند و ورود به بازارکار و کسب درآمد را برای دیگران آسان‌تر کنند.

استارتاپ‌های موفق زیادی وجود دارند که بنیان گذاران آن‌ها خانم بوده است. از میان آنها می‌توان تخفیفان و مامانپز را نام برد. تخفیفان یک سایت تخفیف گروهی است که هدف آن ارائه بهترین خدمات و کالاها با بیشترین درصد تخفیف است.

مامانپز یک سایت فروش غذا است که هدف آن ایجاد یک پل ارتباطی میان مامان‌هایی است که آشپزی خوبی دارند و افرادی که غذای خوشمزه خانگی را به فست فود و غذاهای تولید شده به صورت انبوه ترجیح میدهند.

نکته جالب این است که بیشتر خانم‌های فعال در دنیای فریلنسینگ و استارتاپ‌ها، در زمینه نویسندگی و تولید محتوا و همچنین بازاریابی دیجیتال فعالیت می‌کنند. اکثر خانم‌ها به هنر و کارهای هنرمندانه علاقه دارند، از این رو نویسندگی و تولید محتوا برای آن‌ها جذاب است و می‌توانند با تلاش و تمرین در آن موفق شوند. به علاوه تحقیقات نشان می‌‍دهد که خانم‌ها جزئیات را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهند و تحلیل می‌کنند، از این رو می‌توانند وارد دنیای بازایابی دیجیتال شوند و در آن موفق باشند.

راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نیاز به نیروهای متخصص دارد، پارسکدرز بستری است که به خانم ها در یافتن نیروی متخصص و برونسپاری پروژه ها کمک می کند.


می خوام در پارسکدرز عضو بشم

امتیاز دهید

ارسال شده در 29 تیر 1395

6 دیدگاه برای “ما به هنجارشکنی خانم ها در اجتماع کمک می کنیم!”

  • سلام
    دیگه مگه کاری مونده که خانمها واردش نشده باشن
    از کار کردن توی معدن گرفته تا
    منشی گری
    فروشندگی
    و…..
    با دستمزدهای فوق العاده پایین
    و تیپهای به قول خودشون امروزی و التبه مبتذل
    ………………

  • سلام
    با نظر علی موافقم.
    متاسفانه(به غیر از فریلنسینگ در دنیای واقعی) خانم ها با حقوق کم بیشتر کار ها را انجام می دهند و متاسفانه کارفرما هم دنبال کسانی می گردند که کار محول شده را باکمترین حقوق و به بهترین وجه انجام دهند.

  • به نظر من باید به زن به چشم یک انسان نگاه کرد.زن هم همانند مرد نیاز به کار و فعالیت اجتماعی داره .نیاز داره از توانایی هاو استعدادهاش استفاده کنه .ممنون از متن جالبتون

  • مردها دورکاری کنند . والا تا بوده خانومها موفق عمل کردن چرا باید خونه نشین بشن . بچه مال مردها هم هست اونا بشینم خونه و از دور کارکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *