10 تصور نادرست در مورد شغل برنامه نویسی

آرزوی دارید که برنامه نویس کامپیوتر شوید، اما فکر می‌کنید برای این کار مناسب نیستید؟ یا سوال‌هایی مانند آیا برنامه نویسی سخت است؟ آیا برنامه نویسی مناسب من است؟ آیا برنامه نویسی شغل خوبی است؟ آیا برنامه نویسی نیاز به دانشگاه دارد؟ آیا برنامه نویسی درآمد دارد؟ آیا برنامه نویسی اشباع شده؟ یا… در ذهن شما است که تصمیم گیری را برای ورود به رشته برنامه نویسی  دشوار کرده است؟ در این مطلب از سایت پارسکدرز به بررسی 10 تصویر نادرست در مورد شغل برنامه نویسی می‌پردازیم.

01. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس باید خیلی باهوش باشید

مردم معمولا فکر می‌کنند که برنامه نویسان گونه‌های خاصی از انسان‌ها هستند، که با ذهن‌های محاسباتی بسیار قوی به دنیا آمده‌اند. در حالی که توسعه دهندگان انسان‌های نرمالی هستند که شور و شوق زیادی برای برنامه نویسی دارند. در برنامه نویسی هم مانند هر حرفه‌ی دیگری نیاز به استعداد دارد. اما اخلاق و انضباط کاری، عامل تعیین کننده موفقیت و شکست است.

اگر کنجکاو هستید که برنامه نویسی را یاد بگیرید، نگران نباشید؛ این کار خیلی سخت نیست. کار شما به عنوان توسعه‌دهنده این است که به یک  کامپیوتر دستورالعمل بدهید که چطور چیزی مثل یک وبسایت را بسازد.

اما مطمئنا به همین راحتی نیست که فقط به کامپیوتر بگویید: «کامپیوتر، برای من یک وبسایت بساز.» کمی پیچیده‌تر از آن است. خلاصه اینکه، برنامه نویسی مثل نوشتن یک راهنمای دقیق با یک زبان خاص است، که فقط کامپیوترها و سایر برنامه نویس‌ها می‌توانند آن را ترجمه کنند.

تصورات اشتباه درباره برنامه نویسی

مقاله پیشنهادی: بازار کار زبان‌های مختلف برنامه نویسی در ایران و جهان

02. سن، موضوع مهمی برای وارد شدن به رشته برنامه نویسی است

واقعیت این است که هیچ‌وقت برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس دیر نیست. بسیاری از دوره‌های برنامه نویسی با دانشجویانی در رده‌های سنی مختلف و پیش زمینه‌های مختلف برگزار می‌شوند. بسیاری از افراد با تجربه‌ی بسیار کمی از برنامه نویسی و علوم کامپیوتر در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. اگر تمرین‌ها و کارهایی که از آن‌ها خواسته می‌شود را به درستی انجام دهند، می‌توانند موفقیت‌های بزرگی را هم در کلاس و هم پس از فارغ التحصیلی در کار تجربه کنند.

ممکن است شما شغل برنامه نویسی را دیرتر از آنچه توقع داشته‌اید شروع کرده باشید، اما همه‌ چیزی که برای موفق شدن نیاز دارید را می‌توانید با دست آوردن آمادگی کافی و داشتن اخلاق کاری بدست آورید.

03. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس به مدرک دانشگاهی کامپیوتر نیاز است

آیا متوجه شدید که دوره‌های برنامه نویسی در همه‌جای دنیا برگزار می شود؟ این دوره‌ها اگر به عنوان جایگزین مناسب برای مدارس معمولی نبودند، مدت زمان طولانی دوام نمی‌آوردند. هر ماه فارق‌التحصیلان این دوره‌ها – کسانی که معمولا دوره‌ها را با تجربه کم، یا بدون هیچ تجربه برنامه‌نویسی شروع کرده‌اند – شغلشان را به عنوان توسعه دهنده وب شروع می‌کنند.

و اگر نگاهی به تعداد رو به افزایش تعداد سایت‌های آموزش رایگان و غیر رایگان برنامه نویسی داشته باشید، مشهود است که برنامه نویسی یک فرصت ویژه برای موسسه‌های خاصی نیست.

برنامه نویسی هم تقریبا مثل هر حرفه‌ی دیگری است. اگر در آن خوب باشید، مردم برای مهارت‌های شما مبلغ بالاتری پرداخت خواهند کرد، بدون در نظر گرفتن اینکه چطور به این مرحله رسیده‌اید.

04. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس نیاز به دانش قوی ریاضی دارید

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس نیاز نیست که بدانید چطور یک انتگرال معین را با استفاده از یک متغیر سهمی تخمین بزنید. شما حتی نیاز ندارید بدانید این جمله چه معنی دارد. تنها چیزی که به آن نیاز دارید دانش پایه جبر، منطق، مهارت‌های حل مسئله و مهمتر از آن‌ها صبر است.

این حرف به این معنی نیست که توسعه دهندگان هیچ وقت از ریاضیات پیشرفته استفاده نمی‌کنند. اگر پروژه‌ای که بر روی آن کار می‌کنند نیاز به محاسبات پیچیده ریاضی داشته باشد، باید مهارت‌های ریاضی‌شان را تقویت کنند. اگر چه، تعداد زیادی افزونه و کتابخانه برای انجام محاسبات ریاضی وجود دارد، بنابرین برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده ضرورتی برای حرفه‌ای بودن در ریاضی وجود ندارد.

05. برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس باید بهترین زبان برنامه نویسی را یاد بگیرید

یک سوال متداول که معمولا تازه کارها می‌پرسند این است که «بهترین زبان برای برنامه نویسی چیست؟»  این سوال خوبی است، اما همچنین گمراه کننده است.

هیچ زبان برنامه نویسی «بهتر» نیست. درست مثل زبان فرانسه که از زبان اسپانیایی بهتر نیست. مفید بودن زبانی که صحبت می‌کنید به کشوری که به آن سفر می‌کنید بستگی دارد، مفید بودن یک زبان برنامه نویسی به این بستگی دارد که چه کاری نیاز دارید انجام ‌دهید.

سوال بهتر این است، «کدام زبان را بهتر است اول یاد بگیرم؟» اگر می‌خواهید یک توسعه دهنده عالی باشید، باید به چند زبان مسلط باشید.

مقاله پیشنهادی: زبان‌های برنامه نویسی که برای فریلنسر شدن باید یاد بگیریم

بهترین رویکرد این است که با اصول اولیه شروع کنید. اگر می‌خواهید یک توسعه دهنده وب باشید، با HTML و CSS شروع کنید، که زبان‌های پایه‌ی وب هستند. اگر بیشتر به برنامه نویسی کلی کامپیوتر علاقه‌مند هستید، بر روی زبان‌هایی تمرکز کنید تعداد زیادی مستندات و آموزش‌‌های آنلاین برای یادگیری آن وجود دارد و نگران بهترین زبان برنامه نویسی نباشید. همانطور که در یادگیری پیشرفت می‌کنید، قدرت‌ها و ضعف‌های هر زبان برای شما آشکار می‌شود.

وقتی دوره آموزشی  و سایر پروژه‌های ابتدایی را به پایان رساندید و بر برنامه نویسی مسلط شدید، زمان آن است که در مصاحبه‌های کاری مربوط به توسعه دهنده‌های وب شرکت کنید. در مورد مرحله یافتن شغل هم تعدادی افسانه دیگر وجود دارد.

06. فارغ‌التحصیلی از دوره‌‌های برنامه نویسی پایان کار است

شما در یک دوره کدنویسی مشهور شرکت کرده‌اید، هر روز با نهایت انرژی و خوردن نوشابه انرژی زا در کلاس حاضر شده‌اید و در آخر با فراگیری مفاهیم شی گرایی، بانک اطلاعاتی و چندین و چند فریم ورک برنامه نویسی دوره آموزشی را به پایان رسانده‌اید. شرکت در دوره‌های متعدد نباید شما را فریفته کند. فارغ التحصیلی از این دوره‌ها مهر تاییدی بر آغاز راه طولانی شماست.

07. یک شغل به عنوان توسعه دهنده به من پیشنهاد خواهد شد

درخواست بسیار زیادی برای توسعه‌دهنده‌های وب وجود دارد. اما موضوع به این معنی نیست که عقب بنشینید و منتظر آن باشید که سیل پیشنهادهای کاری به سوی شما سرازیر شود. زمانی که شما در انتظار فرصت‌های شغلی نشسته‌اید، سایر فارق‌التحصیلان به صورت فعال در حال تبلیغ مهارت‌هایشان و ربودن فرصت‌های شغلی که شما شایسته آن هستید، هستند – در حالی که شما حتی زحمت درخواست دادن برای آن‌ها را به خود نداده‌اید.

به جای منتظر نشستن برای فرصت شغلی باید در جستجوی شغل مورد نظرتان بسیار فعال باشید. باید برای کمپانی‌هایی که فکر می‌کنید توانایی کار کردن برای آن‌ها را دارید رزومه بفرستید. می‌توانید برای پیدا کردن این کمپانی‌ها سایت‌هایی که موقعیت‌هایی شغلی در آن‌ها قرار می‌گیرند را بررسی کنید.

در این بین فعالیت به صورت آزادکاری را اصلا فراموش نکنید. کارفرمایان بسیاری در اینترنت حضور دارند که پروژه های خود را از طریق سایت‌هایی مثل پارسکدرز معرفی می‌کنند و به دنبال برنامه نویس از سراسر کشور یا حتی جهان می‌گردند تا کار را به صورت دورکاری برای آن‌ها انجام دهند.

فراموش نکنید، قبل از اینکه دوره آموزشی را به پایان برسانید، یک پروفایل  GitHub بسازید و کار کردن با آن را یاد بگیرید و بر آن مسلط شوید.

08. بعد از یادگیری برنامه نویسی، به یادگیری بیشتر نیازی نیست

بعد از به پایان رسیدن  دوره آموزش رشته برنامه نویسی‌تان، شما مهارت‌های بسیاری را فرا گرفته‌اید. اگرچه این به این معنا نیست که شما همه چیز را یادگرفته‌اید. درست همانطور که بعد از به پایان رسیدن دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی نیمی از آنچه می‌دانستید را از یاد بردید، اگر روزانه از این مهارت استفاده نکنید زبان‌های برنامه نویسی را از یاد خواهید برد.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی، بر روی پروژه‌های شخصی کار کنید تا بر روی چیزهایی که یاد گرفتید مسلط شوید. بعلاوه این کار شما را مجبور به یادگیری زبان‌ها و نرم‌افزارهایی می‌کند که یادگیری و تسلط بر روی آن‌ها می‌تواند برای شما مفید باشد.

09. دیگر به همکلاسی‌های دوره برنامه نویسی نیازی ندارم

دانش آموزانی که همراه با شما به دوره‌های آموزش برنامه نویسی آمده‌اند بزرگترین منابع آموزشی حرفه‌ای هستند. حتی آن آدم ریشوی عجیب که به هر کیبورد دست میزد آن را پر از خورده‌های پفک می‌کرد روزی به یک توسعه دهنده ارشد تبدیل می‌شود. بنابرین ارتباطتان را با همکلاسی‌ها حفظ کنید.

خواه یک ایمیل ساده احوال پرسی چند ماه یکبار باشد یا قرار ملاقات ماهانه برای شام، شما نیاز دارید روابط را نگه دارید. بسیاری از فارغ التحصیلان دوره‌های رشته برنامه نویسی با همکاری هم پروژه‌های بزرگی که به تنهایی توان انجام آن را نداشته‌اند را به پایان رسانده‌اند یا استارتاپ‌‍های موفقی را  بنیان‌گذاری کرده‌اند. اگر این کار را زمانی که دانش آموز بودید انجام ندادید، هنوز برای انجام این کار دیر نیست. فقط آن‌ها را پیدا کنید، رابطه‌هایی قوی با آن‌ها بسازید و اجاره دهید که قدرت ارتباطات شما بقیه کارها را انجام دهد.

10. بدون آمادگی قبلی می‌توانید در مصاحبه‌های کاری برنامه نویسی موفق شوید

حتی با آموزش مناسب و مهارت‌های عالی، این به شما بستگی دارد که مهارت‌های مصاحبه را قوی نگه دارید. اگر به مصاحبه مثل یک ماهیچه فکر کنید – اگر از آن استفاده نکنید، ضعیف می‌شود. قبل از رفتن به مصاحبه پاسخ دادن به سوالات را تمرین کنید، حتی می‌توانید این کار را در مقابل آینه انجام دهید.

حتی مهم است که سوالات مشترکی که مصاحبه کننده می‌پرسد را تمرین کنید. بعضی از کمپانی‌ها سولات تکنیکی می‌پرسند در حالی که بقیه ممکن است یک چالش کدنویسی را به شما بدهند که یک شبه آن را حل کنید. منابع بسیار خوبی وجود دارد که به شما کمک می‌کند که آماده شوید، اما به طور مشخص بهترین آن ها کتاب Cracking The Coding Interview است.

آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین مورد این است که نباید جزئیات را فراموش نکنید. رزومه خود را با مهارت‌ها و دانش خود را به‌روز نگه دارید و دوره‌هایی که شرکت کرده‌اید را در بخش تحصیلات اضافه کنید. قبل رفتن برای مصاحبه تحقیقات انجام دهید تا بدانید که آن کمپانی چه کارهایی انجام می‌دهد این کار به شما کمک می‌کند که بتوانید سوالات هوشمندانه بپرسید. لباس مناسب بپوشید و فراموش نکنید که بعد از پایان مصاحبه یک ایمیل تشکر بفرستید.

مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل تبدیل شدن به یک برنامه نویس فریلنسر

راه تبدیل شدن به یک برنامه نویس آسان‌ترین راه نیست و ممکن است شغل برنامه نویسی برای همه مناسب نباشد. اگر چه، همانطور که برای قدم‌های بعدی برنامه‌ریزی می‌کنید، بدانید که بسیاری از آدم‌ها – که هیچ یک از آن‌ها به اندازه تو برای تبدیل شدن به برنامه نویس مصمم نبوده‌اند- موفقیت و و شادی را با کار کردن به عنوان برنامه نویس بدست آورده‌اند.

تا زمانی که این هدف را در ذهنتان نگه می‌دارید و به واقعیت‌های پشت این افسانه‌ها آگاه هستید، شما در جای خوبی برای دنبال کردن علایق و شغل آینده‌تان هستید.

4.5/5 - (22 امتیاز)

ارسال شده در 20 خرداد 1395

108 دیدگاه برای “10 تصور نادرست در مورد شغل برنامه نویسی”

  • برنامه نویسی تو ایران شبیه به دلالی شده البته تو خارج هم زیاد مفهوم نداره
    خیلی از برنامه نویسها خودشون رو خدا فرض میکنن . اما واقعیت اینه که ایده پرداز مورد اهمیتترین بخش یک پروزه هست . مهارت روز افزون هست اما ایده ممکنه ب فکر تعداد معدودی برسه
    اینکه برای برنامه نویسی دیر نیست درست اما برای نوشتن چیزی که تو ذهن دارید همیشه دیر هست. چیزی که بین همه شایع شده اینه که برنامه نویس ها میتونن بخوبی پول در بیارن اما دریغ از اینکه پول رو کسی میبره که واقعا امین و با اخلاق باشه یعنی همینی که تو افسانه 1 و 2 بالا ذکر شده
    متاسفانه میتونم بگم تا الان برنامه نویسی رو پیدا نکردم که همه چیز رو یکجا داشته باشه
    حق ایده پردازها این وسط واقعا خورده میشه . نه سازمانی هست که ازشون استفاده کنه و نه برنامه نویسی که ایدشو ندزده
    همین ایده پرداز هم مجبوره بشینه مهارت کسب کنه اما با کسب مهارت مطمئن باشید استعداد ایده پردازی رو هم از دست میده این کاملا واقعی هست اونم به خاطر سوختن یکی پس از دیگری ایده هاست

    یه روز یک شخص میره سراغ بیلگیتس تا تو شرکتش کار کنه ازش موقع مصاحبه میپرسن ایمیل داری؟
    و چون جواب منفی بود مصاحبه رو ترک میکنه
    بعد مدتها و ورود به کار دیگه ای ایشون میلیاردر میشن و یک روز فردی که باهاش کار کرده سوال میکنه که ایمیل داری؟
    شخص میگه ندارم
    فرد با تعجب میگه تو بدون ایمیل به اینجا رسیدی ببین اگه داشتی الان کجا بودی
    شخص هم با خنده میگه خدارو شکر که ایمیل ندارم اگر داشتم الان آبدارچی بیلگیتس بودم ; )

    عاشقتم پارس کودرز

    • من با تمام متن بالا موافقق نیستم من خودم برنامه نویس هستم به نظرم هوش تقریبا زیادی برای موفق شدن تو این کار نیاز هست . البته برای اینکه یه برنامه نویس معمولی باشی شاید مطلب بالا تا حدودی اونم تاحدود کمی درست باشه اما کسی نیاز به آدم معمولی تو این کار نداره و اینکه برنامه نویس خودش رو خدا فرض نمیکنه کسانی که این کار براشون سخته و نمیتونن یاد بگیرن فکر میکنن برنامه نویس خودش رو خدا فرض میکنه.
      تو کشور ما که برنامه نویسی ارزش خاصی نداره البته مثل بسیاری از شغلهای تخصصی دیگر
      کار بزرگی هم انجام نمیشه برای مثال سیستم بیمه رو در نظر بگیرید خوب برنامه نویسی این مراکز واقعا معلومه توسط ادم معمولی صورت گرفته که اینقدر پر باگه اما اگر ما از نیروهای متخصص باهوش و خوب بهره مند بشیم بطور حتم سیستم سامان میگیره و به این شکل در نمیان .اینکه هر کی از راه رسید و دو تا حلقه نوشت برنامه نویس به حساب نمیاد به نظرم متن بالا توسط کسی نوشته شده که از دور به شغل برنامه نویسی نگاه کرده.

      • بینید خانوم سارا من کامل با شما موافق نیستم خود منم یک برنامه نویس هستم و درک میکنم و واقعا برای موفقیت واقعی و بزرگ خوش نیاز است ولی من به شخصه افرادی رو دیدم که با دانش کم کارهای شگفت انگیزی رو انجام میدن و متاسفانه افرادی رو دیدم که فقط ادعا دارن و فکر میکنند دیگه آخر برنامه نویسی هستند گروه دیگری هم هستند که میگن:این که کاری نداره منم میتونم.
        که با گروه قبل فرق نسبتا زیادی ندارن

    • با سلام…
      من ده سال هست که توسعه دهنده هستم. به صورت full stack هم در حال حاضر مشغول ساخت اپلیکشن برای شرکتهای خصوصی هستم.
      با ۵۰ در صد متن بالا مخالف هستم. قبل از هر چیز باید عرض کنم برنامه نویسی یا بهتره بگم توسعه اپلیکشن نیاز به هوش بالایی دارد. خیلی ساده است، کمی فکر کنید به این موضوع که کارفرما وقتی ایده خودش رو برای شما عنوان میکنه در واقع برای شما داره طرح مسله میکنه،،، پس شما نیاز به هوش بالایی برای حل اون مسله یا معما دارید. به خاطر همینه که گاهی دو تا برنامه با وظایف و حوزه عمل برابر، یکی خیلی بهتر از دیگری عمل میکنه و مورد اقبال کاربر قرار داره. در واقع برنامه نویس بهتر و معقول تر نسبت به مسله واکنش نشون داده…
      دوم اینکه دوستان مطمین باشید اگر پیاده سازی ایده خودتون رو بسپارید به (۱) شخص عاشق برنامه نویسی که (۲) زمان لازم برای ساخت ایده شما رو داشته باشه و از نظر (۳) حق الزحمه ساخت برنامه مورد نظر تامین شده باشه، امکان نداره ایده شما رو بدزده!!!
      برای کار گرفتن در شغل برنامه نویسی اصلا نیازی به مصاحبه نیست، رزومه شما و کارهای قبلی شما به راحتی بازگو کننده مهارت شما خواهند بود…
      گاهی اوقات هم واقعا برای برنامه نویس حرفه ای شدن دیر خواهد بود…
      برای ساخت برنامه هایی که در سطح جامعه پیشرفت کنند و اینکه در هفته حداقل سه بار توسط کاربر اجرا شوند، در واقع نیاز هست که از بهترین زبان های برنامه نویسی کار کنید. همیشه به یاد داشته باشید که برنامه های خوب فقط با یک زبان ساخته نخواهند شد.
      برای دوستانی که می خواهند برنامه نویسی رو شروع کنند پیشنهاد میکنم حتما در ابتدا کتاب قدیمی برنامه نویسی به زبان اسمبلی رو بخونن!!!
      همکارانی که برنامه نویس هستند و سابقه کار کمتر از ۴ سال دارند، شاید با این کتاب اشنا نباشن، این کتاب شما رو با تکنیک های پایه آشنا خواهد کرد.

      • سلام اقای عباسی من از شما بعنوان فردی که توانایی برنامه ندیسی خوبی دارین و با اعتماد بنفس بالایی متن بالا رو نقد کردین درخووست نیکنم منو هم راهنمایی کنین …من ارشد فیزکم ولی بااین رشته نمیشه کار مناسب بدست اورد در ضمن من علاقه خوبی به برنانه نویسی دارم .. میتونم از شما خواهش کنم منو راهنمایی بفرمایین که برای شروع برنامه نوسی و اینکه بخوام از این حرفه درامد نرمالی داشته باشم از کجا شروع کنم و در حقیقت کدام زبن برنامه تویسی نیتونه بیشترین کمک رو بمن بکنه ؟ بازهم از شما سپاسگزارم

  • من هم تقریبا با آقای حمید موافقم. یعنی این که حق ایده‌پردازها خورده می‌شه و هیچ‌کس به عنوان یک ایده‌پرداز در امنیت نیست و تقریبا همیشه ایده‌هاش دزدیده می‌شه.

    • اتفاقا بازم به ایده پردازها یه اهمیتی داده میشه اما به پیاده ساز که اگر نباشه اید ه ای هم ران نخواهد شد و حتی شاید بوجود هم نیاد چون بستر ایده وجود راهی برای رسیدن به اون ایده است اگر رایانه نباشه یا وب نباشه ایده ای هم برای بوجود امدن دی جی کالا نخواهد بود پس حق برنامه نویس کاملا خورده میشه

  • افسانه #۱ :برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده باید خیلی باهوش باشید
    کاملا درسته کسی که به انداره کافی باهوش نباشه از نردبان بلند it نمی توانه بالا بره و همیشه مجبوره با شغل و درامد پایین کار کنه .
    افسانه #۲: برای من خیلی دیر است که برنامه‌نویس شوم
    بعد از یک سنی دیگه مشغولیات زندگی اجازه تمرکز نمیدهد .
    افسانه #۴: برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده نیاز به دانش قوی ریاضی دارید
    یکی از مهارت هایی هست که برنامه نویس نسبت به دیگر برنامه نویس ها مزیت میدهد . اکثر برنامه نویس های خوبی که هستن خودشون با مسال ریاضی هم دگیر میکنن تا قدرت ذهن بالا رود .
    افسانه #۹: دیگر به همکلاسی‌هایم نیازی ندارم
    دقیقا بعد از پایان کلاس از همکلاسی ها فاصله بگیرید و کار خود را جلو ببرید اگر واقعا هم کلاسی شما مانند شما باشد دوباره ملاقات میکنید .

    ایده پردازی الان هیچ اهمیتی ندارد چون هر ایده که بخواهید می توانید از منابعی که روی اینترنت هست بیابید و اما اگر کسی توان پیاده سازی را داشته باشد برنده ماجرا هست .

  • کشوری هستیم سنتی و فرهنگ ما بدور از زندگی مدرن امروزی است. بهتره بریم همون شترها مون رو سوار شیم

    • ولی داریم به سمت مدرنیزه پیشرفت می کنیم و تا الان هم نسبت به خیلی از کشورا بهتریم

    • باید در نظر گرفت که فقط جنبه مالی برنامه نویسی مطرح شده من خودم علاقه شدیدی به برنامه نویسی دارم و برنامه نویس هستم و پول خودش میاد(با تلاش و علاقه به کار //جا نزنی!) و بعضی صرفا جهت اینکه هکر کلاه سیاه بشن و شنیدن باید برنامه نویس بود برنامه نویسی رو یاد میگیرن و خودتی که تعیین میکنی که موفق باشی یا نه البته حرف زیاده ولی نشد

  • برنامه نویس باید سر وقت حقوقشو بگیره والی واقعا دچار مشکل میشه و شرطهای زندگیش بهم میریزن
    برنامه نویس نمی تونه به مانیتور خیره بشه و فقط کد بزنه ممکنه از هشت ساعت کار روزانه هفت ساعتشو فکر کنه و یک ساعت کد بزنه
    برنامه نویس باید یه وایت برد بزرگ برا خودش داشته باشه و حتما و حتما فریم وورک خودشو که خودش نوشته توسعه بده
    برنامه نویس مفاهیمی مثل رئیس و کارمند نمی فهمه فقط تسک میفهمه و کد یعنی اگه بخوایی قانونی باهاش برخورد کنی پروژت بی پدر میشه
    برنامه نویس نباید برای ساعت نهاریش از حقوقش کم کنی بلکه باید براش اب میوه هم بخری ، خودتو بزار جای برنامه نویس خودت بودی توی چه جور شرایطی حاضر بودی مساله فکری حل کنی
    برنامه نویس نمی دونه ساعتها چجور می گذرن اینقدر درگیر و غرق در کده، پس براش سقف ساعت کار تایید نکن والی می بازی
    برنامه نویس بدون پروژه تو هم کار تو خونه گرفته پس رو اعصابش راه نرو دو ملیونتو به رخش نکش می زاره میره تو می مونی و حوضت
    برنامه نویس حتما از کد جنریتور خودش استفاده می کنه والی با برنامه نویست خدا حافظی کن بدرد نمی خوره
    برنامه نویس یه جورایی مثل خداست تو صنف خودش تحدیدش نکن، تحقیرش نکن، چون اونی که ضرر می کنه پروژه حضرت عالیه
    برنامه نویس حتما چندتا پروژه ملی و متوسط و کلی پروژه ریز تو کارنامه کاریش هست
    برنامه نویس بهترین رفیقش گوگله
    برنامه نویس تنها به یک نفر احترام اداری می زاره اونم تحلیل گره
    برنامه نویس سخت بحث می کنه و نباید توی بحث ها از نظر مستندات فنی کم بیاره
    برنامه نویس چایی رو میزش ندیدی بهش بگو فردا بیاد تسویه کنه
    برنامه نویس با تیمش مثل بچه های داخل سنگر توی مرز رفاتار می کنه ، میخنده شوخی میکنه ، تفریح می کنه ولی قوانین اصلی رو رعایت می کنه
    برنامه نویس می دونه جایگاه فنیش توی تیم کجاس و هرگز بجز اون بخش که براش در نظر گرفتن توی بخش های دیگه دخالت نمی کنه
    برنامه نویس اهل زیر آب زدن نیست ، خدایی کسی هم زیر آبشو نمی زنه چون می دونن کارش چقد فکری و زمانبره
    برنامه نویس توی پروژه کارفرماش کد مخرب ساعتی کار می زاره تا وقتی کارفرما زیادی حرف زد حتما کل کارشو بخوابونه ، این یه قانونه
    برنامه نویس همه کدهای کامنت دارن و توی ترای کچ قرار گرفتن و تک تک اکسپشنهاش هندل شدن
    برنامه نویس به جای بازی کردن به بازی ساختن فکر می کنه
    برنامه نویس از ورود به کار سخت نمی ترسه
    برنامه نویس نسبت به کدش متعهده یعنی با رفتن از یه شرکت به شرکت دیگه نسبت به کدهاش همچنان پاسخگوه حتی اگه شده پولشوبگیره بعد توضیح بده
    برنامه نویس آیندس و هر روز بیشتر نیاز میشه پس برای خودتون یکی در کنارتون داشته باشید

  • با نام و یاد خدا سلام خدمت همه بزرگواران عزیز که در کارهای مختلفی مشغول به کار هستند و زحمت میکشند.
    بنده حقیر با نظرات همه موافقم چرا که هر کس با مشکلات بخوصوصی ممکنه مواجه بشه.
    اما این موضوع ۱۰ افسانه … به واقعیت، تمام ماجرای یک برنامه نویس موفق بشمار می رود و همه ان ۱۰ افسانه کاملا درست است.
    اگر به برنامه نویسی میخواهید رو بیاورید و اگر میخواهید که صاحب یک شغل عالی با درامد عالی بشید به تمام نکته های بالا دقت کنید.
    اگر می خواهید که یک برنامه نویس در سطح جهانی باشید که بیشتر شرکت های مطرح دنیا از وجود شما اگاه باشن، تنها به زبانهای برنامه نویسی اکتفا نکنید.
    سپاس فراوان از نویسنده این مقاله.

  • با سلام
    خیلی ممنون آقای قهرمانی
    حرف دل ما رو زدید ؛ خیلی ها برنامه نویسها رو تحقیر می کنند و فکر می کنند چون رییسن هر کاری می تونن انجام بدن و زحمت و تلاش برنامه نویسها را نادیده می گیرن ؛
    مثلا می گن بهش نمی یاد برنامه نویس باشه ، و یا می خوان به جور حالشو بگیرن ؛
    برنامه نویسی بیشتر از هوش علاقه می خواد ولی هوش متوسط نمی تونه الگوریتم نرم افزار رو خوب در بیاره مگر اینکه ساختار و سینتکس را خوب یاد بگیره و در کنار یه تیم یه کار معمولی انجام بده ؛
    این مسایل مسایلی هست که خودم دیدم ؛

    ولی فارغ از همه این صحبتها من نگران آینده برنامه نویسی و نرم افزار هستم ؛
    نرم افزارهای حسابداری ؛ اتوماسیون و . . .
    زیادی نوشته شده اند و شرکتهای کنی نیاز به نرم افزار دارند و دیگه مثل 10 سال پیش نیست ؛
    مگر اینکه ایده ای باشه که جدید و پولساز باشه در غیر اینصورت ایده های تکراری جواب نمی دن ؛
    یعنی من اینطوری فکر می کنم شاید اشتباه باشه ؛
    لطفا در صورتیکه نظری دوستان در این رابطه دارند بفرمایید ؛

  • بد بین نباشید من خودم برنامه نویسم تغییر خودش نمیاد ما هستیم که تغییر میدیم اره با حرف دوست عزیز موافقم برنامه نویس برای خودش خدایی میکنه و میتونه هر چیزی که اراده کنه خلق کنه این بزرگترین لذت برنامه نویسی هستش ولی با روز ها هفته ها ماه ها و سال ها میتونه یک برنامه رو مرتین توسعه بده و نتیجه بهتری بده

  • سلام
    ممنون پست خوبی بود گرچه بعضی از مواردی که ذکر کردید تصور نادرست نبودن بلکه تصوارتی کاملا درست و منطقی بودن 🙂

  • سلام به همه دوستان عزیز ، کسانی که همکار بنده هستند و برنامه نویسی میکنند و کسانی که میخواهند وارد حرفه برنامه نویسی بشوند
    از نظر من که حدود ده سالی میشه دارم برنامه نویسی میکنم و همچنین آموزش میدم , مقاله ی مفیدی بود و همه افسانه ها درست هستند
    خیلی از دوستان در مورد هوش و نبوغ صحبت کردند که لازمه کار برنامه نویسی هست اما واقعا فردی با هوش معمولی هم میتونه برنامه نویس فوق العاده ای بشه
    زیاد دیدم افرادی که رشته دانشگاهی شون کامپیوتر نبوده یا مثلا دانشگاه آزاد شهرستان درس خوندند و یا اصلا در زمینه دیگه ای کار میکردند اما برنامه نویس های فوق العاده ای شدند.
    یادتون باشه “دانش بالا” در برنامه نویسی از مهمترین عوامل موفقیت هست که کاملا اکتسابی هست و با مطالعه و شرکت در کلاس های آموزشی بدست میاد.حتما از منابع آموزشی مختلف استفاده کنید. کتاب فیلم مثال و…
    خیلی ها هستند که هوش بالایی هم دارند اما چون سوادشون کافی نیست نمیتونن پروژه ها رو ب خوبی پیش ببرند و لقمه رو دور سر میچرخونن تا یک متد بنویسن !
    برنامه نویسی عاشق میخواد. کسی رو میخواد که تا حل نشدن یک مشکل دست از کار نکشه
    به مرور با تجربه اندوزی خیلی جاها راه حل مناسب , سریع به ذهن تون خطور میکنه
    در کنار همه موارد “امانت داری” خیلی در این حرفه اهمیت داره
    متاسفانه خیلی کارفرماها از طرز رفتار و برخورد برنامه نویسان شکایت دارند چون مثلا برنامه نویس کدهای شرکت رو دزدیده و برده بنام خودش برنامه ساخته و میفروشه ! یا در سیستم خراب کاری میکنه و سخت میشه فهمید کار کی بوده
    کارفرما همیشه اول دنبال برنامه نویس متعهد هست نه کسی که تو ماکروسافت کار کرده اما رو حرفش نمیشه حساب کرد و ممکن هست در آینده خراب کاری کنه
    حالا اینکه کارفرما خوب برخورد میکنه یا نه خیلی به خود ما هم بستگی داره. از همون اول با کارفرمایی که درکی از کار شما نداره کار نکنید و یا از همون اول سعی کنید به کارفرما تفهیم کنید که کارتون چقدر با ارزش هست.

  • ببخشید رو چه حسابی برنامه نویس های گرامی مدعی هستن که برای برنامه نویسی به هوش بالایی نیازه و با نداشتم هوش بالا یادگیری غیرممکنه ؟؟!!!

    • برنامه نویسان مدعی چنین چیزی نیستن، بلکه این مقاله داره میگه که لزوما این تفکر صحیح نیست.

  • برای هر کاری نیاز به بهره هوشی بالا هست هرکاری…و برنامه نویسی هم مستثنا نیست…

  • البته هر کسی میتونه بدون بهره هوشی بالا برنامه نویس بشه، اما برنامه هاش فقط بدرد خودش می خوره و هیچکس ازش استقبال نمی کنه و تو کارشم موفق نمیشه همانطور که هر کسی میتونه گیتار بزنه و آهنگ بسازه، اما هیچکس به آهنگاش گوش نمیده! هر آدم بی دست و پا و کم عقلیم می تونه خلبان ایرباس A320 بشه و ایرباسو از زمین بلند کنه اما بیچاره مسافراش!
    میشه اتومبیل طراحی و محاسبه کرد و ساخت، کاری نداره که!
    یه موتور و گیربکسه که روی یه مشت ورق آهن رنگ شده نصبش کردنو و چهار تا چرخ داره و یه فرمون و…
    اما اوناییکه بنز S500 و فورد موستانگ و فراری انزورو طراحی میکنن…. بیخیال ، وقت ندارم…

  • من میخوام برنامه نویسی یاد بگیرم خیلی وقته شروع کردم فقط یک برای برنامه نویسی انتخاب کردم اونم php است
    دلم میخواد با یاد گیری زبان های java and C# and C and assmmbly
    روبات و هوش مصنوعی غیر قابل باور درست کنم
    من به هدف هام میرسم
    و ارزو دارم ماشین ضد جاذبه و روبات های سرباز و خدمتکار درست کنم
    بای

  • اون چيزي كه در برنامه نويسي مهمه خلاقيت و أيده هست الان توي ايران شايد برنامه نويس ماهر تر از مارك زاكربرگ و بيل گيتس داشته باشيم اما قبول دارين درامد صد سالشون به اندازه يك روز اين دو تا نيس؟؟؟دانش فني همه چيز نيس اون چيزي كه مهمه خلاقيت و نوآوري است توي تجربه چند ساله برنامه نويسي به اين رسيدم

  • من با داشتن هوش زیاد موافق نیستم شما اگر ضریب هوشی انیشتین را ببینی متوجه میشی این آقا حتی نابغه هم نبوده و فقط به شدت کنجکاو بوده و بیشتر از اون به فیزیک علاقه
    داشته تو هر کاری که بهش علاقه داشته باشی
    موفق میشی و استیو جا بز همین طور اون هم به برنامه نویسی علاقه داشت
    انیشتین میگه :این شخصیت است که از شما یک دانشمند بزرگ میسازد نه هوش زیاد ،همه در نبوغ خود نابغه هستند اما اگر شما توانایی یک ماهی را در بالا رفتن از درخت بسنجید،آن ماهی تمام عمر را بااین فکر میگزراند که یک ابله بی دست وپا است.

  • آقای برنامه نویس من با نظر شما مخالفم بیل گیتس ومارک زاکر برگ هم یه آدم هستن فقط فرق اونا با بقیه اینه که اونها تو آمریکا هستن و ما تو ایران آیا اگر بیل گیتس تو ایران به دنیا میومد میتونست تو ایران بیل گیتس بشه ؟

  • با سلام و درود.
    خدمت همه شما منتقدان گرامی من با کمی مطالعه در نظرات شما . هیچ اختلافی ندارم . ولی با این حال نبابد همه ی معیار ها را فقط هوش و IQ بالا در نظر گرفت .
    بلکه اولین معیار انکیزه است و در ادامه علاقه بسیار که مباعث ایجاد شوق و هیجان در انجام کار هاست .اگر چه باید امکان احیاء احوالات روخی و روانی سالم و Stand By که لازمه آن شرایط اقتصادی Normal میباشد . اگر انتقادی در این مرد دارید لطفا پست کنید…

  • سلام
    اگه کسی باشه که ایده خوب بد واسه کار شما برنامه نویسی شو انجام میدین؟ اپلیکیشنشو درست کنین، قرارداد بسته بشه بینتون،اگه خودتون انجام نمیدین میشه معرفی کنین.
    حتما جوابشو تو ایمیل بهم بدین ممنون میشم

  • Hi, I am Ehsan and I live abroad. If you try to find out if you want to know if you are sure That’s the target ……………………………..
    𝓮𝓱𝓼𝓪𝓷 𝓴𝓲𝓷𝓰 ………………………………………
    Good day success……………………………..
    2018/10/16………………………….

  • توی کشوری که نیاز های ابتدایی و پایه تبدیل به دغدغه شدن ، آیا فرصتی برای شکوفایی علایق هست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • من یه وبسایت فروشگاهی دارم که درامدش یک تومنه تقریبا با این اوضاع بد بازاری
    اگر تمام فکر و ذکرمو بزارم میتونم شاید 3 میلیونش کنم درامد رو در آینده
    به نظر شما ؟
    اگه یه شغلی داشته باشید که درامدش تا سه میلیونم بشه
    شما حاظرید ولش کنید و برنامه نوییسی رو یاد بگیرید؟
    اون شغل سه میلیونی الان خوشحالی اما اینده ش مشخص نیست شاید با یه تصمیم ترامپ خراب بشه شاید بهتر بشه
    با برنامه نویسی شاید در آینده خوشحال باشی به نظرم میشه دلاری ازش پول پیدا کرد و در کشور های دیگر هم اگر بخوای میتونی کار پیدا کنی
    نظر شما چیه

  • سلام
    من با علاقه وارد رشته کامپیوتر شدم وسال اول هنرستانم هدفم برنامه نویسی هست اما نمیتونم بگم که از ضریب هوشی بالا برخوردارم ولی تلاش و پشتکار زیادی دارم و رشته م و همچنین برنامه نویسی رو خیلی دوست دارم. به نظرتون همین طور ادامه بدم تو برنامه نویسی موفق میشم؟؟ با کسایی که در زمینه برنامه نویسی تجربیاتی داشتن صحبت کردم اما متاسفانه حرفایی میشنوم که به کل نا امید و پشیمون میشم از انتخابم

  • سلام من کاردانی عمران دارم. اما علاقه زیاد به برنامه نویسی ایا میتونم کارشناسی گرایش نرم افزار برم؟ یعنی دانش قبلی از برنامه نویسی ندارم. پیش نیاز داره؟ لطفا راهنمایی کنید.

    • اگر قصد دارید در دانشگاه در مقطع کارشناسی ناپیوسته نرم افزار بخوانید بله می بایست پیش نیازهایی را گذرانده باشید و حتی اگر دانشگاه هم اجبار نکند لازم است شما آن ها را مرور کنید.
      اگر قصد دارید به کلاس های آزاد و موسسات خصوصی بروید می تونید با طرح این مسئله از ایشان بخواهید تا مسیر از ابتدا را به شما نشان دهند.

  • الان یه سوال برام پیش اومد اون یه سری برنامه نویسایی که میگن برنامه نویسی خیلی هوش میخواد از کجا میدونن خودشون یه آدم خیلی با هوش هستن و از هوش بالایی برخوردارند

  • سلام به همگی
    این همه نظر دادین ولی نمیدونم چرا هیشکی اصل مطلب رو نگفته، یا گفتین و مدیریت محترم لطف کردن نظر رو منتشر نکردن.
    اصل مطلب اینه که هر چی رو این پیج گذاشتن کاملا مشخصه که به صورت جانبدارانه و منفعت طلبانه می باشد(برای تبلیغات برنامه نویسی، فروش دوره، توسعه مشتری ها و کسب درآمد بیشتر)
    مطلب آخر: اونایی که گفتن برنامه نویسی تو ایران درآمد نداره و کار سختیه درست گفتن, اونایی هم که می گن برنامه نویسی درآمدش خوبه و کار آسونیه اونا هم درست میگن
    با تشکر

  • سلام
    برنامه نویسی عالیه ……
    حتما باید وارد قضیه بشید تا درک کنید برنامه نویس ها رو در ضمن الان دنیا دست برنامه نویس هاست …..
    یه نگاه به دور و برتون بکنید همه چی با کامپیوتر طراحی شده و اینکه اون کامپیوتر های طراح نیاز به یه برنامه نویس داره که کار کنه پس قدرت یک برنامه نویس رو درک کنید …..
    بخاطره همینه که کل دنیا به برنامه نویس ها روز به روز محتاج تر میشه .
    بدرود

  • سلام دوستان
    من درس نخوندم
    ولی زبان انگلیسیم خوبه
    به برنامه نویسی هم علاقه زیادی دارم
    به نظر شما می تونم یه برنامه نویس خوب بشم
    خواهشا راهنماییم کنین
    اینم آیدیمه @mona7576

  • با عرض سلام لطفا جواب منو بدین. من انتخاب رشته دارم و درسمم خوبه و علاقه زیادی به برنامه نویسی دارم و تا حدی با زبان php اشنایی دارم. میخواستم بدونم برایه اینکه به خارج از کشور برم بهتره رشته ریاضی فیزیک انتخاب کنم یا هنرستان کامپیوتر؟؟ با تشکر اگه میشه جواب بدین

  • سلام
    من الان ۱۵ سال هست که به عنوان برنامه نویس حرفه ای کار می کنم به زبانهای برنامه نویسی زیادی هم تسلط کامل دارم پروژه های زیادی هم انجام داده ام ولی اگر از اول میدونستم که چه مسیر سختی در مقابلم هست شاید هیچوقت این شغل را انتخاب نمی کردم.

  • منم تاجای با نظر آقایی عباسی موافقم.نبده حدود سه سال میشود مشغل برنامه نویسی کردن هستم و تیرم هشتم دانشگاه یعنی سال چهارم در حال تحصل هستم و خوب میدانم که هم صنفان بنده بین حدود صد نفر از این میان 7 الی 8 تان تا آنها برنامه نویسی خوش دارند و روزانه کمی روی برنامه نویسی شان کار میکند و بقیه چرا کار نمیکند برمیگرده به مطالب که آقا هاب عباسی توضح داد و نظر خودم اینه که علاقه هم خیلی مهمه اگر ذاکاوت زیاد هم نداشته باشی میتوانی در مدت طولانی با سعی بسیار و تمرین زیاد یک برنامه نویس موفق شد.

  • سلام
    من دانشجوی ترم ۴ مهندسی مکانیک هستم ولی به برنامه نویسی هم خیلی علاقه دارم
    ولی نمیخوامم تغییر رشته بدم و میخوام خودم در کنار مکانیک یاد بگیرم حال با توجه به این وضع ، من که مدرک کامپیوتر ندارم ، شرکت ها به حرفه ی بدون مدرک بها میدن یا نه باید مدرک داشت؟

    • در دنیای کامپیوتر در بخش خصوصی اول به سوابق و نمونه کارها اهمیت می دن و در درجه بعد به مدرک.

  • چون سه عنصر اصلی (استعداد، تلاش،علاقه) در وجود خیلی ها وجود نداره فکر می کنن برای برنامه نویسی کار نیست یا اینکه برنامه نویسی کار چرتیه جدا از همه اینا کار فرما ها که فکر می کنن برنامه نویس با کد ها بازی می کنی که یه برنامه درست میشه ، اما نمی دونن که شاید برنامه نویس ساعت ها یا روز ها برای ساخت اون برنامه وقت صرف کرده

  • ببخشید به فارغ تحصیلان توصیه می کنم در کنکور شرکت کنند و در رتبه سه رقمی قبول شن و وارد شرکت های دولتی وارد شوند

  • این10 تصور نادرست را در سایت اشتباه است اگر دانش ریاضی بیشتر باشه بهتر و با ذهن باز تر کار برنامه نویسی انجام میدهی اما این نویسنده خانم اگر به ریاضی هم اهمیت می داد و شایعه برای ریاضی ایجاد نمی کرد بهترین پیشرفت داشته باشیم پس ریاضی در همه علم دانش کامپیوتر کاربرد دارد

  • برای برنامه نویسی پیشنهاد کردم در بالا سوالات باید در کنکور شرکت کنید و وارد دانشگاه دولتی شوید با رتبه سه رقمی اما یه این موضوع اشاره نشد و همه فکر می کنند که کار نیست اما من اینجا می گم که کار هست ما دنبالش نمی گردیم
    و در مورد پارتی بازی اشتباه فکر می کنی و در هیچ استانی وجود نداره و دیگه باز عرض کنم زمانی که شما کار پیدا می کنید حتما به رفتار و کردار خود باشید و کار درست را انجام دهید و شما را به عنوان کار برنامه نویس انتخاب می کنند

  • اونی ک هوش زیادی داشته باشه
    هیچوقت نمیگه انسان باهوش و نادان وجود داره
    ب جاش میگه انسان با علاقه و تلاش میتونه به چیزی ک میخاد برسه و هوششو پرورش بده

    اینایی ک میگن برنامه نویسی هوش زیادی میخاد درسته ولی باید اینم بگن ک رسیدن به این هوش با علاقه و پشتکار شدنیه ( دلسرد کردن بقیه خوب نی)
    شما ک میگی برنامه نویسی هوش زیادی میخاد داری با این جملت میگی ک من هوشم زیاد نیس و برام سخته
    در حالی ک این نتیجه گیریت به خاطر کم کاریه خودته

    خلاصه بگم
    علاقه + تلاش + صبر = برنامه نویس موفق= باهوش بودن

  • سلام
    انسان فقط باید تلاش کنه صبور باشه تا به خواستش برسه هوش تنها معنی نداره

  • 1.میشه برنامه نویسی رو شرح بدین.چون خب مثلا الان برنامه همه چی هست.دیکه یه برنمانه نویس باید چی کار کنه.خب هر کاری بخواد انجام بده.بقیه همین کارو کردن.
    2.دقیق نمیدونم که میگن کار هست.مثلا ظراحی وب اکثر شرکت ها میرن یک قالب آماده رو پیدا میکنن و نیازی به طراح وب ندارن.

  • سلام خسته نباشید . من بخوام خیلی سریع و گویا بهتون عرض کنم اینجوری میشه که : ( من دانشجو رشته موسیقی هستم اما بنا به یه دلایلی تصمیم گرفتم از تحصیل در این رشته انصراف بدم و رو بیارم به برنامه نویسی . از شما میخوام که لطف کنین و منو راهنمایی کنین که من برای یادگرفتن علم برنامه نویسی از طریق دانشگاه باید چه رشته ای برم ؟ میدونین من حتی تا این حد هم متوجه ی داستان نیستم متاسفانه ! یعنی الان هرکی بخواد برنامه نویسی حالا چه برنامه نویسی تحت وب باشه یا برنامه نویسی موبایل باشه باید چه رشته ی دانشگاهی رو بخونه ؟؟ کامنتارو که میخوندم دیدم خیلی اسم رشته ی کامپیوتر اومده میخواستم بدونم یعنی الان هرکی کامپیوتر خونده باشه میتونه اصولا برنامه نویسی رو یاد بگیره ؟ چون کامپیوتر فک کنم گرایش نرم افزارم داره یعنی بعد از اینکه 4 ساله دانشگارو تموم کرد برنامه نویسی رو یاد گرفته ؟ تورو خدا جوابی بم بدین ، خیلی مهمه واسم من الان موندم بعد از اینکه کنکورمو دادم بزنم رشته کامپیوتر یا نه ؟!! چون واقعا واسم مهمه من که دارم عمر و وقتمو پاش میزارم بعد دانشگاهم برنامه نویسی رو تا حدودی نمیگم همشو تا حدودی باش اشنا شده باشم و یاد گرفته باشم . خود شما الان که برنامه نویس هستین از کجا شرو کردین ؟ تورو خدا با فرستادن لینک جوابمو ندیدن !!! خواهش میکنم ازتون بگید که شما از کجا شرو کردین ؟ دانشگاه رفتین اگه رفتین چه رشته ای بوده ؟ اگه نرفتین چکار کردین که الان برنامه نویسی رو بلدین ؟ تورو خدا یه جوابی به ما اگه بدی که این درگیریه فکریه ما یه کم کمتر بشه که دمتونم گرم

    • برای برنامه نویس شدن لزومی نداره که حتماً وارد دانشگاه بشید. خیلی از افرادی که در حال حاضر برنامه نویس هستن تحصیلات دانشگاهی در رشته های مرتبط با کامپیوتر ندارن. در حال حاضر منابع بسیار زیادی هم به زبان فارسی و هم انگلیسی برای فراگیری برنامه نویسی هست. نکته بسیار مهمی که باید توجه داشت اینه که برنامه نویسی نیاز به انجام دادن و کسب تجربه داره. لزومی نداره شما حتما برین توی یه شرکت و استخدام بشید، مهم اینه که در ابتدای فراگیری شروع کنید به ساختن هر چیز ممکن با هدف کسب تجربه، فارغ از اینکه درآمد داره یانه.

      فایده دانشگاه اینه که شما وادار میشی برخی از مباحث تئوریک رو بخونی که لازمه موفقیت هست. خارج از دانشگاه هم میشه اما تنبلی یا عللی مشابه باعث میشه سمتشون نری. داخل کتابی که در ادامه معرفی کردم در خصوص ارزش درس های کارشناسی کامپیوتر و نیاز بازار هم توضیحاتی ارائه کردم. اگر بنا باشه از طریق دانشگاه ادامه بدی لیسانس نرم افزار یا IT می تونه انتخاب شما باشه.

      ما بر اساس علاقه و پیش از زمان دانشگاه شروع کردیم و مدام می خوندیم و آموزش می دیدیم به صورت خودخوان و تلاش می کردیم با همون اندک دانسته ها یه چیزایی بسازیم که تجربه کنیم. لازمه دیگه موفقیت برای برنامه نویسی تسلط بر زبان انگلیسی هست که باید براش برنامه داشته باشی.

      نکته ای که باید توجه کنید اینه که صد در صد باید وقت بذارید و کمی بیشتر بخونید در خصوص این مسیر. می دونم شما یه جواب مختصر میخای که زحمت تحقیق رو از دوشت برداری اما چنین جوابی وجود نداره. بر همین اساس یک کتاب رایگان به اسم “کلید موفقیت در رشته کامپیوتر” نوشته شده که بسیاری از سئوالات شما رو پاسخ میده:

      https://silvercover.ir/press-success-key-in-computer-ebook/

  • با سلام من 15 سالمه و در برنامه نویسی به زبان های مختلفی حرفه ای هستم و خیلی هم به این حرفه علاقه مندم من میخوام یک توصیه به همه شما دوستان عزیز بکنم اینکه هرکی میخواد به هدفش برسه یک لحظه هم دانلو نمیکنه و برای هدفش تلاش میکنه مثل من که از ۱۳ سالگی شروع به یادگیری این حرفه کردم

  • واقعا یه چیز عجیبه . یه نفر ایده پرداز بزنه روی دست برنامه نویس ؟
    کسی که برنامه نویسه کاری رو می تونه کنه که هر کسی می تونه بکنه . ایده پردازی فقط یه محیط اروم میخاد و یکم خلاقیت
    من الان 12 سالمه و از 9 سالگی الکترونیک کار می کردم . یواش یواش رفتم سراغ برنامه نویسی و AVR با زبان C .
    خب خیلی سادست من میرم جشنواره جابر و میان طرح من رو که یه چیزی بوده که شاید توی سن من کلا 2 نفر بسازن رو با یه نفر مقایسه می کنن که به آرمیچر پنکه درست کرده . جالب هم همینه که اون برنده مسابقه میشه . همه به اون توجه می کنن و میگن که تو کار خاصی نکردی !! فقط یکم کد نوشتی . خب کد نوشتن مگه الکیه . باید کل شب و روزتو بزاری سرش تا بتونی یه ذره یاد بگیری . یه ذره . حالا که تابستون ما حروم شد و نصف مدرسه هم همینطور جواب من چیه ؟ کسی که با ارمیچر فن درست کرده خیلی خلاقیت داشته خیلی الکترونیک بلد بوده یه ایده پردازه و…
    تو هم کاری خودت کد نوشتی الان همه می تونن بنویسن و مهم خلاقیته مهم خلاقیته …
    آخه کسی که کد نویسه خلاقیت نداره
    کد نویسی پیش اکثریت خوار خوار شده . مثلا فک کردن با آرمیچر سر هم کردن دیگه نابغن و خلاقن و تمام .
    جایگاه کد نویسا الکی میاد پایین در صورتی که یکی از اونا نمیتونه نقطه ویرگول و سمیکالن رو از هم تشخیص بده .
    این واقعا درست نیست . برنامه نویسی الکی نیست ولی توی چشم همه خز شده .

  • سلام
    مدرک دانشگاهی من از زیرمجموعه های علوم انسانی است. یعنی کوچکترین ارتباطی با ریاضی و کامپیوتر نداره، منتها علاقه مند به دنیای کامپیوتر و کار تو این فضا هستم. البته روحیه و طرز فکرم طوریه که دوست دارم وقتی وارد کاری شدم اونو علمی و سطح بالا یاد بگیرم و به سرانجام برسونم.. باتوجه به تحقیقاتی که انجام دادم بنظرم رشته برنامه نویسی برای این منظور مناسبه، اما بخاطر اینکه مدت زیادی از دانشگاه دور بودم و نمیتونم 4 سال برای تحصیل در مقطع کارشناسی مهندسی کامپیوتر وقت بذارم(خصوصا که خودم مدرک کارشناسی دارم) و از طرفی از حالا به این فکر میکنم که شاید علاقم به این رشته باعث بشه بطور جدی به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر فکر کنم، بنظرتون از کجا شروع کنم؟ منظورم اینه که یک مبتدی از کدام زبان برنامه نویسی باید کارشو آغاز کنه؟ آیا آموزشهای مجازی موسسات آموزشی(بجز دانشگاه) میتونه منو به اهدافم برسونه؟ آیا لازمه همه زبانها رو بیاموزم؟

    • نیازی نیست همه زبان ها رو یاد بگیرید. البته لزومی هم نداره از مسیر دانشگاه ادامه بدید و کلیه منابع آموزشی به خوبی در دسترس هستند. باید دید مدل فراگیری شما چطور هست. بعضی خودخوان یاد می گیرن و برخی با حضور استاد. برای یادگیری خودخوان منابع بی شماری وجود داره.
      توصیه من به شما برای فراگیری شروع با HTML/CSS و سپس ادامه با زبان JavaScript هست. باقی مسیر رو خودتون پیدا می کنید.

  • از راهنمایی ارزشمندتون ممنونم. مقاله دیگه ای دارین با عنوان «بازار کار زبان‌های مختلف برنامه نویسی در ایران و جهان» که با مطالعه ش پاسخ خیلی از سوالاتم رو گرفتم، منتها میخام بدونم آیا پیشنهاد میکنید و اساسا کار درستی ـه یک مبتدی که رشته دانشگاهیش غیرمرتبطه، بطور همزمان آموزش سه زبان HTML ،CSS و JavaScript و حتی python رو آغاز کنه؟ علت سوالم اینه که میخوام از فرصت تابستان استفاده کنم و یادگیری حداکثری رو داشته باشم و در پایان تابستان هم بصورت فریلنسرشروع به کار کنم! ضمنا کامپیوتر من ساده و قدیمی هستش، برای آموزش برنامه نویسی لازمه ارتقاء بدم؟

    • توصیه من اینه که یادگیری این موارد موازی نباشه بلکه پشت سر هم باشه.

  • سلام خسته نباشید. معذرت، شرکت در بوت کمپ ها را تا چه حد ضروری می دونید؟ ممکنه بدون شرکت در آنها بشه خودخوان تسلط لازم برای ورود به بازار کار را پیدا کرد؟ چون بعضی از آنها از نظر من بسیار گرون هستند ولی خب میگند شما را درگیر کارهای عملی و پروژه می کنیم. من تا حدی با تئوری یکی از زبان ها و مفاهیم توسعه وب آشنا هستم ولی برای اعتماد به نفس برای کار عملی و ورود به بازار کار منظورم هست تا چه حد ضروری هستند، یعنی به طور معمول میشه بدون شرکت در آنها هم، خودمون پروژه ای کار کنیم و استخدام بشیم؟

    • حضور در بوت کمپ ضروری نیست اما داشتن چند تجربه ضروری هست. این تجارب می تونه یک پروژه شخصی یا کارورزی در یک شرکت باشه. ایده های زیادی برای خلق تجربه شخصی وجود داره. حتماً قرار نیست چیزی بسازید که بفروشه یا باهاش کسب درآمد کنید. هدف کسب تجربه هست. تلاش کنید مشابه یه چیزی رو بسازید.

  • من خودم ترم پنج دانشگام و زبان c# رو بلدم.وقتی شروع به خوندن برنامه نویسی کردم اصلا به ایندش دقت نکردم و همش از روی علاقه بود این چیزایی که خیلی ها میگن برنامه نویسی اون طور که باید درامد نداره یهو جاخوردم نکنه عمرمو بزارم پای این برنامه نویسی رو تهش هیچی نصیبم نشه….

    • برنامه نویسی یه شغل جهانی هست و همه جا براش کار هست. سطح درآمد ارتباط مستقیمی با مهارت شما داره.

  • سلام
    من با هوش بالا داشتن برای برنامه نویسی موافق نیستم
    یه فرد با هوش متوسط براحتی میتونه برنامه نویس خوبی بشه بشرطی که تلاش کنه الکی ملت رو ناامید نکنید
    مثلا من با هوش بالایی که دارم به هیچ جایی خاصی نرسیدم چون تلاش نداشتم
    میخوای موفق شی پس بخوان و بخوان و بخوان و مطالعه داشته باش و تلاش کن

  • برنامه نویسی نیاز به هوش بالا و ریاضی قوی و .. نداره.نیاز به زبان قوی الگوریتم و فلوچارت و از این جور چیزا نداره.
    ولی مهارت های بالا رو داشته باشید بهتره.از نظر من بهترین سایت برای آموزش برنامه نویسی سایت تاپ لرن هست.بیشتر آموزش ها رایگان هست و برای شروع برنامه نویسی نیاز نیست میلیونی هزینه کنی.کتاب نخونید.کتاب برای شروع برنامه نویسی مضره.فقط آموزش های فیلمی و پروژه محور خوبه.یه سری سایت ها هستن که آدم رو از برنامه نویسی خسته و زده میکنن مثل فرادرس و… .نصیحت من رو عمل کنید.toplearn.com

  • ببینید شمایی که مییگین اونی که استعداد نداره موفق نمیشه و از این حرفا…
    اون ادمی که هنوز حتی یه بارم کد نویسی نکرده یا خیلی چیزی از برنامه نویسی نمیدونه از کجا یهو بفهمه استعداد داره یا نه؟؟ بزارین یه مثال ساده بزنم
    مثلا اونی که حتی یه بار مداد طراحی نگرفته دستش رو کاغذ طراحی نکرده از کجا بفهمه استعداد طراحی و نفاشی داره؟
    این فقط برای برنانه نویسیو طراحی نیست که /: برای هر شغلی هست تا تجربه نکنی نمیفهمی استعداد اون کارو داری یا نه باید خودتو محک بزنی همین طوری الکی که نمیتونی بگی من استعداد فلان کارو ندارم |: حتی اگ استعداد اون کار رو نداشته باشی کی گفته با تمرین پشت کار نتونی استعدادشو تو خودت شکوفا کنین من ادم میشناسم حتی نمیتونست یه خط راست تو رو کاغذ بکشه ولی علاقه و پشت کارش به طراحی الان استعدادم درش ایجاد کرده که واقعا هر دفه پیش خودم میگم این همونیه که نمیتونست یه خط راستم بکشه؟ خلاصه تو دل مردمو خالی نکنین که استعداد ندارین یا اگ استعداد نداشتین ادامه ندین ….
    مطلب دوم در رابطه با حقوق و درامد برنامه نویساست…کاملا با این موافقم که خیلی وقتا در حقشون ظلم میشه و ارزش داغون کردن چشم و کمر خودتو نداره مردم واقعا از فرهنگ پایینی برخوردارن و درک پایینی از موضوعات دارن اما این وسط فک میکنین فقط مردم مقصرن و دولت؟ تالا شده فکر کنین خودتون یا حتی همکارای خودتون باعث بانی این فلاکت شدن؟ اگ از همون اول ارزش کار خودتون رو بالا میگرفتین و برای کارای خیلی زمان بر از رو چشم هم چشمی که مثلا فلانی 500 هزار تومن میگیره من 100 بدم مشتری بیاد سمتم الان اوضاع اینطوری نبود اگر دنبال تغییر تو این وضع مزخرف کشورمون هستین از خودتون شروع کنین با خالی کردن ته دل اونایی که تازه میخواهن وارد این حرفه بشنو زدن سایتو درد و دل کردن با همکارای خودتون به جایی نمیرسین سعی کنین به جای این کارای به اون همکارای دیگتون بفهمونین که کارشون بیشتر از اینا ارزش داره البته یه بخشی از مسعله بر میگرده به کارفرماها اونا میگن باید سابقه کار داشته باشی وقتی سابقه کار داری که جایی کار کرده باشی وقتی جای نیست که بدون سابقه کار کار بهت بدن پس سابقه کاری درس درمونم به ادم نمیرسه پس طرف میاد با تبلیغ خودش کارای و پروژه های جدا از شرکتو انجام میده همون قضیه ی هر کی ارزون تر بده پیش میاد و اون وسط اونی که بی تجربس هم سر خودش کلا میزاره هم بقیه و این وسط حق اونی که مثلا هفت – هشت ساله تو این حرفه هست و پایمال کرده… با این رقابت های نا سالم بجایی نمیرسین حداقل اگ دنبال تغییرین منتظر نباشین یه نفر از نا کجا اباد قیام کنه خودتون اولین نفرین باشین که جا پای درست میزاره اگه کسی تازه کاره بجایی این که پیش خودتون بگین بزارین تو جاهلیتش خرابکاری کنه بهش بفهمونین … (ناگفته نمونه کم دولت کشورمون مقصر تو این شغل یا شغلای دیگه نیست و مردم هم کم مقصر نیستن) تو کشورای دیگ همه میگن مهندس معلم برنامه نویس تو ایرانم همه میگن دکتر دکتر دتکر دکتر مشکلم همینه اینقدر ارزش دکتر بودن بالا رفته که همه یادشون رفته اگ معلمی نبود دکتریم نبود پس از خودتون شروع کنین

  • اقایی که میگی میخواهی ماشین ضد جاضبه بسازی باید بگم که من میدونم چجوری میشه ساختش ولی نمیرم بگم میخواهم بسازمش میرم و میسازمش و دارم میساز تا صبت اختراعش کنم. تمام.

  • سلام
    خاهشا جواب بدین🙁
    من یازدهم انسانی هستم و یه سال دیگه کنکور دارم(چیز زیادی هم نخوندم ولی اگه بخونم شاید رتبه بیارم)
    آیا درسمو بخونم و کنکور بدم و احتمال داره به جایی برسم!
    یا برنامه نویسی رو ادامه بدم(عاشقشم) و دارم پایتون یاد میگیرم
    درسته پول برنامه نویسی برام مهم نیست و خودشو عشقه
    ولی با این وضعیت اقتصادهم نمیشه با پول کم به جایی رسید
    خانواده ام هم لبتاپ نمیخرن برام ،سواد زیادی ندارن
    و بگم میخام برنامه نویس بشم
    قبول نمیکنن
    میشه با چند سال پول برنامه نویسی سفر خارج رفت و اونجا ادامه داد
    واقعا برای یه دختر ایران زندانی بیش نیست…
    میخواستم جزو نیروی انتظامی بشم
    ولی اونقدر سخت میگیرن که نتیجه اش این میشه…
    باز هم میخواستم تو نیروی اطلاعات کار کنم
    ولی آدم پادشاه جهنم خودش باشه بهتر از اینه که کارگر بهشت یکی دیگه باشه

    • در هر شرایطی، چه دانشگاه بری یا نری توصیه میکنم یادگیری پایتون رو متوقف نکنی و همزمان حتماً حتماً زبان انگلیسی رو تقویت کنی. دانشگاه اگر بتونی بری یه شهر بزرگتر از محل زندگیت یا جایی که با آدم های مختلف آشنا بشی خوبه. در واقع دانشگاه می تونه یه بستر اجتماعی برای مسیرهای دیگه باشه.

  • تو كشور ما به برنامهنويسي اهميتي داده نميشه و شغل مهمي نيست كه همين يكي از مشكلات كشور ما هست.تو قرني كه الان هستيم تكنولوژي تو كشور هاي ديگه خيلي پيشرفت زيادي داره كه يكي از دلايل موفقيت كشورشون هست.مثلا اگر برنامه نويسي نبود هيچ وقت گوشي يا كامپيوتر و تلوزيون و ماشين و خيلي چيز هاي ديگه نبود ولي متاسفانه تو كشور ما هيچ كدوم از اين چيز ها ساخته نميشه و از برنامه نويسي استفاده نميشه كه باعث شده كشورمون از بقيه كشورها خيل عقب بمونه.برنامه نويسي شاخه هاي مختلفي داره كه ميشه تو هر كدوم موفق شد مثلا براي برنامه هاي محاسباتي بايد هوش رياضي و الگوريتمي قوي داشت يا براي برنامه هايي كه رابط كاربرشون خيلي مهمه به حافظه قوي نياز خواهد داشت.پس هر كس ميتونه تو زمينه اي كه بيشتر استعداد اره كار كنه

  • با سلام.وتشکر ویژه از طراح و نویسنده ی این متن
    من تقریبا اکثر نظر ها رو با دقت کامل خوندم و به نظرم به این موضوع اشاره نشده که هیچ متنی یا هیچ ایده ای کامل نیست ومثل یه نردبان بدون انتها می مونه که پله دومی از اولی بهتره و همین طور پله سومی از دومی یعنی هیچ کسی نمی تونه ادعا کنه که این دیگه کامله و جای پیشرفت نداره .و موضوع بسیار مهم دیگر که به نظرم زیاد بهش اشاره نشده اینه که ما لازمه یه قدم عقب تر بزاریم واول باید به یه شناخت درست و تا حدودی جامع از خودمون برسیم و تا اول به طور کامل از این مرحله مطمعن نشدیم سراغ مرحله بعدی نریم یعنی تا مطمعن نشیم که به چه چیزی علاقه داریم و تو چه زمینه ای استعداد داریم وبه طور کلی اطلاع از نقاط قوت و نقاط ضعف و واقعا نقاط ضعف و تنفر ما از چیزی خیلی مهمه یعنی ما اگر نتوانیم علاقه خودمون و مشخص کنیم می توانیم از طریق نقطه متضاد علاقه یعنی تنفر می توانیم به علاقه امون دست پیدا کنیم به عنوان نمونه من خودم از کارهای بدنی به شدت بدم می آید پس این کاملا واضح که از کارهای ذهنی و تفکری خوشم می آید یا اینکه من ازتکرار متنفرم ومیشه خیلی راحت فهمید که من از چیزهای جدید و متنوع خوشم می آد وهمین طور ادامه میدیم تا به یک چیزی کلی برسیم و مثلا من به این نتیجه رسیدم که برنامه نویسی شغل مورد علاقه امه چون هم به کارهای ذهنی و تفکری علاقه دارم هم به کارهای جدید ومتنوع وبا یه مثال مهم دیگه منظورم و فک کنم به طور کامل رسوندم و اونم اینه که یه بار یه نفراز پرفسور سمعیی میپرسه که منم دوست دارم مثل شما بشم چیکا کنم و پرفسور هم در جواب بهش گفته بود که آیا تو از جراحی مغز و اعصاب لذت میبری یا اینکه از جایگاه و موقعیت الان من و به نظرم می توان به جراعت بگم که بیش از 90%مردم دقیقا مثلا اون لحظه آخر یک بازیگر که میره جایزه سیمرغ میگره خوشش میاد و فک می کنه از بازیگری خوشش می آد ولی اینطور نیست ما دقیقا باید از مسیر و لحظه به لحظه بازیگری خوشمون بیاد نه اون یک لحظه آخر و من می تونم به جراعت بگم هر کسی از مسیر اون شغل مورد علاقه اش لذت ببره و گذر زمان و احساس نکه از لذت اون کار اون آدم می تونه خیلی موفق بشه حتی اگرم نشه لا اقل از اون کار لذت برد و این خودش یه موفقیت بزرگه .
    خیلی ممنون از اینکه وقت گذاشتین و نظر من و خوندین ومن واقعا با تمام وجود این و نوشتم و واقعا ازش لذت بردم .
    موفق باشید

  • سلام وقت بخیر خدمت دوستان عزیز
    میخواستم بدونم که آیا آموزشگاه هایی که برنامه نویسی آموزش میدن راه خوبی برای یادگیری هست یا خیر؟
    و اینکه اگه خوبه از چه دوره ای شروع کنم؟چرا؟
    صرفا دلیل این سوال اینکه از برنامه نویسی چیزی نمیدونم

  • من 12 ساله دارم نرم افزار توسعه میدم مقاله ازین ک…شر تر تا حالا نخونده بودم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *