7 راه برای تبدیل شدن به یک شخص کارآمد

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که فریلنسرها و سایرکسانی که به تنهایی کار می‌کنند مرتکب می‌شوند، این است که مشغول بودن را با کارآمد بودن یکسان می‌دانند. مشغول بودن به این معنا است که شما زمان زیادی را صرف کسب و کارتان صرف می‌کنید؛ کارآمد بودن یعنی شما تنها زمان صرف نمی‌کنید بلکه کسب و کارتان را مدیریت می‌کنید. در این‌جا 7 کاری که افراد کارآمد و موفق برای مدیریت زمان انجام می‌دهند را بیان می‌کنیم. شاید بد نباشد شما هم خودتان را محک بزنید.

 

کارآمد

 

افراد کارآمد لیست درست می‌کنند: افراد پر مشغله هر روز لیست “to-do” درست می‌کنند

اما افراد کارآمد کارهای روزانه را متفاوت انجام می‌دهند:

– کارآمدها لیستشان را اولویت بندی می‌کند، بنابرین مهمترین و بحرانی‌ترین کارها همیشه در ابتدای لیست قرار دارند.

-کارآمدها تا زمانی که کار شماره 1 را به پایان نرسانند، کار شماره 2 را شروع نمی‌کنند.

-کارآمدها بر روی لیستشان تجدید نظر می‌کنند، آن را اصلاح و گاهی محدود می‌کنند؛ و بر روی چیزهایی تمرکز می‌کنند که واقعا تولید درآمد می‌کند.

-کارآمدها به جای اینکه لیستشان را دریک فایل یا تقویم در کامپیوترشان مخفی کنند، آن را روی کاغذ می‌نویسند یا آن را پرینت می‌کنند. آن لیست هر روز در محیط کار در کنارشان قرار دارد. آنها در بین کارها فضای خالی قرار می‌دهند تا هر زمان که ایده‌ای به ذهنشان رسید، جای کافی برای یادداشت آن داشته باشند و بتوانند آن رادرکنار کارهای مرتبط در لیست قرار دهند.

-کارآمدها در پایان هر روز کاری، لیستشان را برای روز بعد اماده می‌کنند.

-این می‌تواند یک انتخاب شخصی باشد، اما بسیاری از افراد کارآمد دو لیست دارند- یکی برای کارهای روزانه و دیگری برای برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت. لیست برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت را می‌توان بر روی دیوار نصب کرد و به تدریج موارد موجود در آن را به لیست روزانه انتقال داد.

-کارآمدها تمایل دارند که برای کارهایشان زمان پایان معین کنند و تلاش می‌کنند که به برنامه وفادار باشند.

 

انسان‌های کارآمد محل کار اختصاصی دارند

این مسئله خصوصا زمانی که در خانه کار می‌کنید اهمیت زیادی دارد. میز آشپزخانه محل کار نیست؛ اتاق خواب شما محل کار نیست، مگر اینکه یک محل خاص در اتاق را تنها به کار اختصاص دهید؛ و همچنین اتاق نشیمن شما هم یک محل کار محسوب نمی‌شود. انسان‌های کارآمد تنها زمانی به محل کارشان می‌روند، که زمان کار کردن باشد، و از آن فضا برای انجام هیچ کار دیگری استفاده نمی‌کنند.

 

انسان‌های کارآمد زمانی را برای حفظ سلامتیشان اختصاص می‎دهند

انسان‌های مشغول بدون توجه غذا می‌خورند، هیچ وقت برای ورزش یا خوشگذرانی وقت ندارند و به اندازه کافی نمی‌خوابند. انسان‌های کارآمد غذاهای سالم می‌خورند، حتی اگر یک ماهی و سالاد در یک رستوران معمولی باشد؛ آن‌ها زمانی را برای فعالیت بدنی اختصاص می‌دهند و با خانواده و دوستان وقت می‌گذرانند. این کارها به انسان انرژی می‌دهد و بهره وری و تناسب فرد را بهبود می‌ بخشد.

 

انسان‌های کارآمد از زمان‌هایی که کار نمی‌کنند به صورت موثر استفاده می‌کنند

برای کسب اطلاعات، می‌توانید در زمان رانندگی کتا‌ب‌ صوتی گوش کنید و در زمان‌های بی‌استفاده مثل زمانی که در اتوبوس، مترو یا در مطب دکتر منتظر نشسته‌اید کتاب بخوانید. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید کارها را مسلط‌تر و با سرعت بیشتری انجام خواهید داد، پس به ریختن اطلاعات در مغزتان ادامه دهید.

 

انسان‌های کارآمد زمانی را به تنهایی صرف می‌کنند

انسان‌های مشغول همیشه کار می‌کنند. انسان‌های کارآمد از زمان‌های تنهایی برای فکر کردن و طوفان ذهنی استفاده می‌کنند. آن‌ها به جای انجام دادن “می‌سازند”. اگر برای ساخت کسب و کارتان زمان صرف نکنید نمی توانید آن را رشد دهید.

 

انسان‌های کارآمد در زمان نیاز، استراحت می‌کنند

شعار انسان‌های مشغول “من برای …. وقت ندارم است (خودتان جای خالی را پر کنید).” برخلاف آن‌ انسان‌های کارآمد می‌دانند که چه زمانی باید استراحت کنند. چه یک استراحت 30 دقیقه‌ای برای پیاده روی یا دیدن یک برنامه تلویزیونی باشد، یا یک استراحت 3 ساعته برای رفتن به کنسرت.

 

انسان‌های کارآمد در زمان کار، حواس پرتی را حذف می‌کنند

انسان‌های مشغول هر زمان که تلفن زنگ می‌خورد یا یک ایمیل دریافت می‌کنند به آن پاسخ می‌دهند. آن‌ها به دیگران اجازه می‌دهند کار آن‌ها متوقف کنند. انسان‌های کارآمد تلفن را خاموش می‌کنند یا صدای آن را قطع می‌کنند؛ آن‌ها زمانی را در پایان روز برای پاسخ دادن به تلفن‌ها، ایمیل‌ها و … اختصاص می‌دهند. به علاوه به دیگران اطلاع می‌دهند که نباید حواسشان را پرت کنند، مگر اینکه چیزی آتش گرفته باشد.

خب… شما عضو کدام دسته هستید؟ اگر متوجه شدید که یک شخص کارآمد هستید عالیه! و اگر متوجه شدید که یک انسان مشغول هستید شاید زمان آن باشد که در کارتان کمی تغییر ایجاد کنید.

 

منبع: elance.com

امتیاز دهید

ارسال شده در 11 بهمن 1394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *