تفاوت بین برنامه نویس، هکر و توسعه دهنده نرم افزار

همانطور که سوالات زیادی درباره تفاوت هک و برنامه نویسی پرسیده می‌شود، معمولا بحث و گفتگوی زیادی بر سر تفاوت میان برنامه‌نویس، هکر و توسعه دهنده وجود دارد. در این مطلب تلاش شده تا حد امکان توضیحات کاملی ارائه شود.

برنامه نویس کیست؟

یک برنامه‌نویس کسی است که می‌تواند مشکلات را با نوشتن ماهرانه کد‌های کامپیوتر بر طرف کند. او می‌تواند مهارت‌های زیادی در سطوح مختلف داشته باشد – از تنها داشتن توانایی برنامه‌نویسی عمومی تا یک معجزه‌گر در همه زبان‌ها.

مقاله پیشنهادی: راهنمای کامل تبدیل شدن به یک برنامه نویس فریلنسر

هکر کیست؟

یک هکر کسی است که چیزی را می‌سازد. در این متن، کسی است که با برنامه‌نویسی کامپیوتر چیزی را می‌سازد. این تعریف اصلی و خالص این واژه است. به عنوان مثال: شما ایده‌ای دارید و چیزهایی را با هم ادغام می‌کنید و آن ایده را پیاده‌سازی می‌کنید. همچنین کسانی که کدها را به گونه‌ای تغییر می‌دهند که عملکرد آن به کلی تغییر می‌کند نیز هکر محسوب می‌شوند.

توسعه دهنده نرم افزار کیست؟

یک توسعه‌دهنده نرم افزار برنامه‌نویسی است که به طور رسمی آموزش داده شده باشد. آن‌ها تنها مشکلات را رفع نمی‌کنند و چیزهای جدید نمی‌سازند، بلکه این کار را همزمان با طراحی، نگهداری، مقیاس دهی، امنیت و … انجام می‌دهد.

به طور خلاصه هر سه کدنویسی می‌کنند. برنامه‌نویس کسی است که مشکلی را برطرف می‌کند. هکر کسی است که می‌سازد/تعمیر می‌کند و توسعه‌دهنده کسی است که نه تنها مشکلات را بر طرف می‌کند بلکه این کار را به صورت ساخت یافته و منظم به گونه‌ای که در آموزش‌های رسمی یاد گرفته انجام می‌دهد.

تفاوت بین برنامه‌نویس، هکر و توسعه دهنده نرم افزار
تفاوت بین برنامه‌نویس، هکر و توسعه دهنده نرم افزار

روابط بین برنامه‌نویس، هکر و توسعه دهنده نرم افزار چیست؟

هر کسی می‌تواند مجموعه‌ای از این 3 باشد. آن‌ها به این گونه با هم در ارتباط هستند:

  • همه هکرها و توسعه‎‌دهنده‌ها برنامه‌نویس هستند.
  • بسیاری از برنامه‌نویس‌ها و حتی توسعه‌دهنده‌ها به اندازه کافی خلاق نیستند که به عنوان هکر در نظر گرفته شوند.
  • بسیاری از برنامه‌نویس‌ها و حتی هکرها به اندازه کافی تحصیلکرده و با تجربه نیستند که به عنوان توسعه دهنده در نظر گرفته شوند.

در حالت ایده‌آل، یک نفر می‌تواند هر 3 آن‌ها باشد. به اندازه کافی خلاق که به عنوان هکر در نظر گرفته شود و به اندازه کافی تحصیلکرده و با تجربه که یک نرم‌افزار را طراحی کند.

اما حتی اگر خیلی خلاق نباشید و/یا به اندازه کافی تحصیلکرده نباشید و/یا تجربه کافی برای ساخت یک برنامه بزرگ را نداشته باشید، شما باید به خودتان افتخار کنید که برنامه‌نویس هستید. بر طرف کردن مشکلات با نوشتن کد خود یک توانایی بزرگ است.

نکاتی که باید درباره برنامه نویسی، هکری و توسعه دهنده نرم افزار بدانید

  1. «کدنویس» معادل برنامه‌نویس است.
  2. هک کردن گاهی نه همیشه به معنی کیفیت پایین است. به این خاطر که این کار معمولا با خلاقیت مهار نشده‌‌ای همراه است که باعث می‌شود کار به خوبی انجام نشود. در صورتی که هکر توسعه دهنده باشد یا دستی در طراحی و … داشته باشد، پس از پایان کار، به ناچار برمی‌گردد و برنامه را بهبود می‌دهد.
  3. تصمیم‌گیری این که چه کسی هکر است و چه کسی نیست بحث بر انگیز است. اکثریت توافق دارند که برای هکر بودن 1) نیاز دارید که یک یا تعداد بیشتری محصول که به نظر افراد مفید است تولید کرده باشید، و 2) از نظر بقیه هکرها به عنوان یک هکر شناخته شوید.
  4. در دنیای امنیت، هکر همچنین معنی‌های دیگری دارد. برای عموم مردم معمولا کسی است که اشکالات سیستم را متوجه می‌شود و می‌تواند کنترل امنیتی ‌آن‎ را مختل کند. در ردیف بالای امنیتی، کسی است که نرم‌افزار و ابزار‌های امنیتی برای استفاده سایرین تولید می‌کند.
  5. در فرهنگ عام، هکر کسی است که جرایم یارانه‌ای مرتکب می‌شود. در چارچوب دنیای امنیت، کسی که چنین جرایمی را انجام می‌‍دهد به عنوان «حمله کننده» شناخته می‌شود.
  6. اریک ریموند، برنامه‌نویس برجسته و شخصیت شناخته شده در جامعه کامپیوتر، هکر را به این صورت معنی می‌کند: «یک شخصیت باهوش، خلاق و روشن فکر که از حل کردن مشکلات، یادگیری، اشتراک گذاری دانش لذت می‌برد.»
  7. «مهندس نرم‌افزار» با توسعه دهنده هم معنی است. که بر نوعی از آموزش مفاهیم اصلی از مهندسی نرم‌افزار، طراحی و … دلالت می‌کند.
4.6/5 - (13 امتیاز)

ارسال شده در 03 اسفند 1394

11 دیدگاه برای “تفاوت بین برنامه نویس، هکر و توسعه دهنده نرم افزار”

  • خیلی خوب نقش ها رو بررسی و بیان کردین . به نظر من یک فرد باید از برنامه نویسی شروع کنه و به سمت developer بود حرکت کنه . در این مابین می تونی از رفتار های یک هکر هم بهره ببره .

  • سلام، خسته نباشید.
    واقعا توضیح جامعی بود. ..ممنون ولی هکر بودن خیییییییییییییییییییییلی بهتره.
    راهنمایی خوبی رود🙏🙏

  • باسلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    استفاده کردیم.
    به وب سایت ما هم سر بزنید. با تشکر

  • 6ماهه دارم تلاش میکنم برنامه نویس بشم ولی متاسفانه تو ایران هیچکس حتی نمیاد نگاتم کنه چه برسه به کمک

    • شما دقیقا چه انتظاری دارید؟
      6 ماه اصلا زمان زیادی نیست. به نظر من دیدگاه شما باید تغییر کنه.

  • سلام من رشته کامپیوتر هستم و خیلی کم از برنامه نویسی چیزی میدونم مثل اینکه کلاس اول باشی و الفبا رو دست و پا شکسته یاد داشته باشی قصد دارم یه برنامه نویس ماهر بشم

  • آیا افرادی که در سیستم های سالم و بدون عیب مشکل ایجاد میکنند واطلاعات اون رو میدزدند هکر محسوب میشوند؟

    • بله می تونن جز دسته هکرها قرار بگیرن. منتها هکر ها بر اساس نیت اشون تقسیم بندی هایی مثل هکر کلاه سفید و کلاه سیاه و … دارن. در این خصوص سرچ کنید.

  • من تو اینترنت دنبال کاربرانی میگردم که حساب کاربری سالم و امن دارند و ارز ایترنتی (بیت کوین) زیاد دارند و اونارو هک میکنم و از بیت کوین اونا استفاده میکنم و حدود 2000 واحد بیت کوین در هفته در از دیگران میکشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *