جلوگیری از اشتباهاتی که فریلنسرها مرتکب می‌شوند. اشتباه 3: نداشتن خلاصه پروژه

تبدیل شدن از یک کارمند که مدت زمان محدودی در روز را برای یک مدیر کار می‌کند به یک فریلنسر که کلیه‌ی مراحل کار را شخصا انجام می‌دهد کمی دلهره آور است، اما همزمان می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

در این سری مطالب به 3 اشتباه رایج که آزادکارها در زمان شروع به کار مرتکب می‌شوند را معرفی می‌کنیم و نکاتی برای جلوگیری از این اشتباهات را بیان می‌کنیم و در ادامه نقل قول‌هایی از فریلنسرهای با تجربه که کارها را به درستی انجام می دهند بیان می‌کنیم.

لطفا پیش از مطالعه این مطلب قسمت اول: پیشنهاد قیمت پایین و قسمت دوم: نداشتن قرارداد را مطالعه کنید.

نداشتن-خلاصه-پروژه

اشتباه 3: نداشتن خلاصه پروژه

از یک مشتری عالی جدید سفارش کار گرفته‌اید. شخصا با او صحبت کرده‌اید، در مورد اینکه آنها چه توقعی از شما دارند و قیمت به توافق رسیده اید. قرداد را امضا کرده اید، پس بر اساس توافقاتی که داشتید کار را شروع می کنید و به انجام می رسانید.

همه چیز به خوبی پیش می رود تا زمانی که خریدار برای بررسی پروژه برمی‌گردد. آن زمان ممکن است با چنین بازخوردهای مواجه شوید: ” این چیزی نیست که من می‌خواستم!”یا “این کار تمام توقعات من رو پوشش نمیده!” یا حتی ” کلا از این طراحی خوشم نمیاد، و نمیدونم چی می‌خوام، اما زمانی که ببینمش متوجه می‌شم!” چقدر ناامید کننده.

طراح وب فریلنس، کلر برادرتون می‌گوید بهترین پروژه های که انجام دادم آن هایی بودند که یک خلاصه واضح داشتند:

“نوشتن خلاصه پروژه مناسب، یک پروسه مشترک بین مشتری و طراح وب، و نیازمند پرسیدن سوالات درست و به موقع است. بهترین پروژه‌هایی که بر روی آن‌ها کار کردم آن‌هایی بودند که از همان ابتدای کار دید روشنی از نیازمندیهای پروژه، زمانبندی معقول، همکاری و ارتباط خوب در همه زمان‌ها با مشتری داشتم.”

به عنوان مثال در یک پروژه طراحی سایت، مشخص کردن جزئیات پروژه یک پروسه مشترک بین طراح وب و مشتری است، و نیازمند پرسیدن سوالات درست در مراحل اولیه است. باید از همان ابتدای کار ایده‌های روشنی درباره جزئیات کار مثل نیازمندی‌ها، زمانبندی‌ها داشت به علاوه همکاری با مشتری و ارتباط خوب درحین انجام پروژه می‌تواند بسیار سودمند باشد.

یک خلاصه پروژه باید شامل:

یک چکیده از پروژه.

-جدول زمانبندی و اینکه در صورتی یکی از طرفین نتوانست آن بخش از کار را در در تاریخ سر رسید کامل کند، چه اتفاقی می‌افتد. به عنوان مثال، در صورتی که من یک بخش از پروژه را سر وقت تکمیل کنم اما خریدار محتوایی را که باید پیش از آن موعد تحویل می‌داده را ارائه نکند، من هزینه آن فاز را به صورت کامل دریافت می‌کنم و کار را زمانی که خریدار آن بخش را تحویل داد تکمیل می‌کنم.

-جزئیات بیشتر موارد بحث شده در توافق اولیه، شما دقیقا چه چیزهایی را فراهم می‌کنید. شامل چیزهایی که تحویل می‌دهید، بازه‌های زمانی، مراحل پروژه و خلاصه ای ازجنبه‌های مختلف طراحی.

-جزئیاتی از اینکه مشتری توقع دارد چه کارهایی، در چه زمانی انجام شود. به عنوان مثال من در برنامه ریزی پروژه مراحلی را برای بازخورد گرفتن از مشتری قرار داده ام، و این واضح است که من بدون نظر مشتری نمی‌توانم کار را ادامه دهم.

-جزئیات سیستم عامل، زبان‌ها و سازگاری آنها. به عنوان مثال، مشخص کنید که بر روی کدام مرورگرها و دستگاه‌ها چک خواهد شد.

-یک بند برای مشخص کردن جزئیات اینکه چه اتفاقی می‌افتد اگر کل ماهیت پروژه تغییر کند یا مشتری نیاز داشته باشد که کارهای بیشتری انجام شود. این تغییرات شامل هزینه برای انجام کارهای اضافی و همچنین تغییر تاریخ تحویل خواهد بود. به صورت واضح مشخص کنید که تغییرات و اضافات بزرگ در این مرحله از پروژه ثبت نمی‌شود، اما برای فازهای بعدی در آینده نگه داشته خواهد شد.

-جزئیاتی درباره اینکه سایت مشتری چطور لانچ و میزبانی خواهد شد. چه کسی مسئول این کار خواهد بود؟

شما ممکن است با توجه به ماهیت پروژه به جزئیات بیشتر یا کمتری نیاز داشته باشید.

مهمترین چیز این است که به صورت واضح مشخص کنید شما و مشتری چه کارهایی را در چه زمانی باید انجام دهید.

می‌توان از یک قرارداد استاندارد استفاده کرد و خلاصه مربوط به پروژه را جداگانه تنظیم و در قرارداد صریحا به آن رجوع کرد یا می‌توان جزئیات پروژه را با قرارداد تلفیق کرد.

خوشبختانه سایت پارسکدرز برای حل چنین مشکلاتی راه حل ویژه‌ای دارد.

کلیه‌ی مکالمات در بخش پیام‌ها ثبت می‌شود

زمانی که در قسمت پیام‌های پارسکدرز با هم صحبت می‌کنید کلیه ی پیام های رد و بدل شده ثبت می شوند. بنابرین در هر مرحله ای از پروژه می توانید دوباره به آنها رجوع کنید. به علاوه می‌توانید هر کدام از پیام‌های دلخواهتان را – مانند اطلاعات خاصی که ممکن است در حین انجام پروژه به آن نیاز داشته باشید را سنجاق(شاخص) کنید.

بنابرین کلیه ی جزییات پروژه واضح، مشخص و قابل استناد است. با این کار درصد نگرانی خریدار نسبت به انجام نشدن بخشی ازکار کاهش محسوسی خواهد داشت. دیگر نیازی نیست که مجری نگران اضافه شدن بخش‌های اضافی به کار باشد.
پی نوشت: بهتر است که پس از توافق کلیه ی موارد را در یک پیام ذکرکنید تا در صورت نیاز به بررسی کار طرفین راحت تر باشد و نیازی به مطالعه مجدد پیام‌ها جود نداشته باشد.

بخش داوری/ مشاوره/ وساطت، اختلافات را بررسی می‌کند و رای صادر می‌کند

یکی دیگر از بخش های سایت پارسکدرز بخش داوری/ مشاوره/ وساطت است. وظیفه این بخش این است که اگر طرفین در هر زمان در حین انجام پروژه به اختلاف بر خوردند یا نیاز به راهنمایی یا کمک داشتند میتوانند از تیم داوری پارسکدرز کمک بگیرند. تیم داوری پارسکدرز بر اساس پیام های شما، بخش هایی از پروژه که تا آن زمان تحویل داده شده، میزان وجهی که تا آن زمان برای مجری آزاد شده است و صحبت‌های طرفین در بخش داوری تصمیم گیری می‌کند و رای خود را صادر می‌کند و دیگر نیازی نیست که برای حل اختلافات پله های دادگاه و مجامع حل اختلاف را بالا و پایین بروید.

اگر تجربه پیگیری یک پرونده در مجامع حقوقی را داشته باشید به اهمیت این ویژگی بیش از پیش پی خواهید برد.

 

الهام از مقاله Four Freelancing mistakes That Are Costing You Cash and How to Avoid Them

1/5 - (6 امتیاز)

ارسال شده در 19 دی 1394

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *