جلوگیری از اشتباهاتی که فریلنسرها مرتکب می‌شوند. قسمت دوم: نداشتن قرارداد

تبدیل شدن از یک کارمند که مدت زمان محدودی در روز را برای یک مدیر کار می‌کند به یک فریلنسر که کلیه‌ی مراحل کار را شخصا انجام می‌دهد کمی دلهره آور است، اما همزمان می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

در این سری مطالب به 3 اشتباه رایج که آزادکارها در زمان شروع به کار مرتکب می‌شوند را معرفی می‌کنیم و نکاتی برای جلوگیری از این اشتباهات را بیان می‌کنیم و در ادامه نقل قول‌هایی از فریلنسرهای با تجربه که کارها را به درستی انجام می دهند بیان می‌کنیم.

لطفا پیش از مطالعه این مطلب قسمت اول: پیشنهاد قیمت پایین را مطالعه کنید.

قرارداد

اشتباه شماره 2: نداشتن قرارداد

حالا که نرخ ساعتی واقع بینانه‌تان را بدست آوردید، پیدا کردن اولین مشتری می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد. این شروع حرفه ی جدید شما است و به افزایش اعتماد به نفس شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. حتی ممکن است در آخرین روزهای کارمندی خود از یک مشتری سفارش کار بگیرید و برای خارج شدن از شغلتان و شروع به کار به صورت آزادکاری لحظه شماری کنید.

اما لطفا یک لحظه توقف کنید، قبل از اینکه برای بدست آوردن اولین مشتری فریلنسینگ خود هیجان زده شوید و کار را شروع کنید باید مطمئن شوید که همه چیز درست ثبت شده باشد.

هر اندازه که شما آن مشتری را دوست داشته باشید و هر اندازه قابل اعتماد به نظر برسد، شما نیاز دارید با او قرارداد ببندید. حتی بهترین و خوش حساب‌ترین افراد هم ممکن است به مشکلات مالی بر بخورند یا حتی ورشکسته شوند. و آن زمان به دنبال راهی خواهند بود که حق الزحمه شما را نپردازند، یا دست کم آن را سر موقع نپردازند.

به علاوه شما نیاز دارید که هر ماه گردش مالی داشته باشید و حداقل به اندازه هزینه‌های ماهیانه‌ای که قبلا محاسبه کرده‌اید، درآمد داشته باشید. شما ممکن است با شرایط فوق العاده و با مبلغی عالی با خریدار به توافق برسید اما اگر دقیقا ندانید که چه مقدار از وجه را، چه زمانی قرار است از خریدار وصول کنید چطور می‌خواهید قبض‌هایتان را بپردازید؟

لطفا به پس‌اندازهایتان فکر نکنید، آن ‌ها آخرین گزینه‌ی شما هستند.

بنابرین مطمئن شوید که مشتری شما به موقع حق الزحمه شما را پرداخت خواهد کرد. قبل از هر پروژه قرداد را تنظیم کنید و پیش از آنکه امضا شود کار را شروع نکنید. اگر مشتری عجله دارد که کار زود شروع شود، باید زود آن قرارداد ها را امضا کند.

بسیار پیش ‌می‌آید که آزادکارها بر اساس چند ایمیل یا قرار حضوری کار را شروع می‌کنند یا بخش هایی از آن را تحویل می‌دهند و تا زمان وصول متوجه اشتباهشان نمی‌شوند. مخصوصا افرادی که همزمان به صورت کارمندی در یک شرکت کار می‌کنند و آزادکاری حرفه اصلی ‌آن‌ها نیست به دلیل عدم توجه به قرداد و بخش کسب و کار زیاد این اشتباه را مرتکب می‌شوند.

هدر برنز، مختصص حقوق دیجیتال می‌گوید:

“داشتن قرارداد ضروری است – درحقیقت پیش از بستن قرارداد حتی یک کلیک هم نباید انجام شود. قرارداد رابطه کاری شما و خریدار را رسمی می‌کند، استانداردهای حرفه‌ای کسب وکار را برای شما فراهم می‌کند و از شما در مقابل مشتری های بد قول محافظت می‌کند. قرارداد باید ماهیت کسب و کار شما و تعهدات بالقوه شما را مشخص کند.”

هر آزادکار باید یک قرارداد رسمی داشته باشد که در آن جزئیاتی از قبیل نرخ دستمزد، کلیه‌ی مواردی که باید تحویل داده شوند، مراحلی که پرداخت باید در آن‌ها انجام شود و گزینه‌هایی از قبیل اینکه اگر کارها براساس برنامه پیش نرفت چه کارهایی باید انجام شود و … قرار داشته باشند.

خوشبختانه سایت پارسکدرز برای حل مشکلات مالی و قرارداد راه حل ویژه‌ای دارد.

پارسکدرز با سیستم گروگذاری وجه امنیت مالی طرفین را تضمین می‌کند.

پس از اینکه خریدار و مجری بر سر جزئیات کار و مبلغ با یکدیگر به توافق رسیدند و پیش از شروع کار، خریدار باید پیشنهاد قیمتی که از طرف مجری ارسال شده است را بپذیرد و کل وجه را گروگذاری کند. گروگذاری به این معنی است که خریدار وجه توافق شده را به حساب پارسکدرز واریز می‌کند و وجه تا به اتمام رسیدن کار نزد پارسکدرز باقی می‌ماند. البته اگر توافق به صورت فاز به فاز باشد خریدار می تواند پس از دریافت هر فاز از پروژه درصد مربوط به آن فاز را برای مجری آزاد کند.

به علاوه این اطمینان برای مجری حاصل می‌شود که پس از به پایان رساندن صحیح کار وجه را دریافت خواهد کرد. از طرف دیگر اگر خریدار از روند انجام پروژه راضی نباشد یا مجری از انجام کار انصراف دهد هزینه ای به مجری پرداخت نشده است که خریدار نگران باز پس گیری آن باشد. مگر هزینه‌ی فازهایی که به صورت کامل به پایان رسیده و هزینه آن آزاد شده است. این یعنی یک معامله مطمئن تر از قبل برای مجری و خریدار.

توجه کنید که ما لزوما از یک پروژه چند ده میلیونی صحبت نمی کنیم. ما به نیازهای روزمره‌ی کارفرمایانی اشاره داریم که برای بسیاری از آنها تضمینی برای انجام صحیح کار وجود ندارد و رسیدگی حقوقی به اختلافات حاصله بسیار هزینه بر است.

الهام از مقاله Four Freelancing mistakes That Are Costing You Cash and How to Avoid Them

امتیاز دهید

ارسال شده در 05 دی 1394

10 دیدگاه برای “جلوگیری از اشتباهاتی که فریلنسرها مرتکب می‌شوند. قسمت دوم: نداشتن قرارداد”

  • “پارسکدرز با سیستم گروگذاری وجه امنیت مالی طرفین را تضمین می‌کند.”

    با این جمله اصلاً موافق نیستم! من خودم به عنوان خریداری که بیش از 15 تا پروژه توی پارس کدرز داشتم، از این سیستم راضی نبودم. بهتر بود بنویسید “پارسکدرز با سیستم گروگذاری وجه امنیت مالی خودش را تضمین می‌کند!” پارس کذرز به بهانه ی حجم زیاد درخواست داوری این همه داوری را به تاخیر می اندازد که خریدار از درخواست داوری صرف نظر کند و در آخر پول به مجری برسد و پارس کدرز درصدی از آن را بردارد. یک مثال از درخواست داوری من: به خاطر کیفیت افتضاح کار مجری درخواست داوری دادم، داوری بعد از چند روز تازه از مجری خواست تا در این باره توضیح بدهد! بعد از توضیح مجری، دوباره بعد از چند روز پارس کدرز از مجری پرسید که آیا می تواند مشکلات را رفع کند؟ و با جواب مثبت مجری به مجری مهلت داده شد. این کار چندین بار تکرار شد… تا اینکه من خودم از این بازی خسته شدم و از پول گذشتم و پروژه بی کیفیت و نیمه کاره تحویل گرفتم. واقعاً درخواست توضیح از مجری 4 روز وقت لازم داره؟؟ اگر این همه حجم درخواست ها زیاد هست، پس چرا پروژه های جدید در عرض چند ساعت تایید میشه؟؟ تاخیر ها فقط مال داوری هست؟ واقعاً مشتاق هستم که یکی از مسئولین پارس کدرز اینجا جوابی به من بدهند.

    • کاربر گرامی تایید درخواست ها امری نیست که نیاز به صرف زمان و دقت عمل و موشکافی بسیار داشته باشد. داوری یک امر به ذاته زمان بر و و مشکل است که می بایست با طمانینه انجام شود. شما از همه جوانب با خبر نیستید و صرفا یکجانبه و بر اساس احساس خود قضاوت می کنید. از طرفی تیم داوری مجزا از تیم اجرایی پارسکدرز است و در کار خود استقلال عمل دارد و سفارشی عمل نمی کند.

  • اقای تکمیل کاملا درست میگویند من که به عنوان فریلنسر مشغول هستم میدونم که داوری کار راحتی نیست چون توی همه رشته ها مرتبط میشه کار داوری خیلی سخت و طاقت فرسا هست و اینکه خیلیا هم خیلی عجول و همیشه طلبکار هستند
    ما که همیشه داوری خوبی رو شاهد بودیم از تیم داوری
    خسته نباشید اقای تکمیل

  • یه سوال بی ربط
    شما چند ساله ای سایت رو راه انداختین.هنوز باید ظاهرش به ای زشتی باشه؟!!!خو ای همه پول از پروژه ها کم می کنین…والا.از رقیباتون یه کم یادبگیرین…

    • احتمال این مورد همیشه در تمام توافق ها وجود داره. وقتی رضایت حاصل نشه باید وساطتت یا داوری بین طرفین انجام بشه. آیا شما راه حل بهتری سراغ دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *